Petr Šporcl

stálý host - herec

Do Jihočeského divadla nastoupil hned po absolvování DAMU v Praze v sezóně 1965/66 a zůstal mu věrný po celý svůj život. Škála jeho jevištních rolí je tu vskutku impozantní. Od začátečnických milovnických úloh (např. Ferdinand v Schillerových Úkladech a lásce) dozrál rychle k tzv. charakternímu oboru. Jeho herectví mu navíc umožňovalo střídat s velkou přesvědčivostí nejrůznější dramatické žánry, včetně hudebních. V sezónách 1986/87 až 1987/88 stál jako umělecký šéf i v čele činoherního souboru.
Vytvořil na 150 jevištních postav. Za všechny jmenujme některé jeho role „erbovní“ – ať už to byl Pierre Bezuchov z Piscatorovy dramatizace Vojny a míru, August August v Kohoutově hře August August, august, Petr Vingl v Shakespearově Snu noci svatojánském, dále titulní roli garderobiéra Normana ve slavné hře Garderobiér R. Harwooda, krále Agamemnóna v Euripídově Ifigenii v Aulidě, Horáce Giddense v Lištičkách L. Hellmanové, titulní postavu v Holbergově komedii Jeppe z vršku, Elwooda P. Dowda z komedie Harvey M. Chaseové, Drdova Trepifajksla v Dalskabátech, hříšné vsi i titulní postavu ve Slobodziankově Proroku Iljovi.
V poslední době se do paměti diváků zapsaly nezapomenutelně i jeho další role z klasické dramatiky - Candy ze Steinbeckových O myších a lidech, Shylock ze Shakespearova Kupce benátského, Danforth z Millerových Čarodějek ze Salemu, pan Bennet v dramatizaci Pýchy a předsudku J. Austenové, Teiresiás ze Sofoklova Oidipa, Krásčin otec v Hrubínově Krásce a zvířeti, ale i portréty našich současníků (tajemník Hanuš v Havlově Odcházení, kněz Batko v Zelenkově Očištění).
Ačkoli byl Petr Šporcl věkem doyenem činoherního souboru, nepatřil nikdy k tzv. „staré herecké gardě“. Jeho nestárnoucí kreativní schopnosti jej předurčovaly k tomu, že pro Jihočeské divadlo byl vpravdě jednou z jeho nejnezbytnějších hereckých tváří.
Patřil rovněž k vyhledávaným rozhlasovým interpretům. Těšil se z úspěchů svých dvou synů hudebníků – houslisty Pavla a violoncellisty Petra a ze svých vnoučat.