Petr Zuska

choreograf / Balet
 

/ Repertoár

premiéra 23. 3. 2018

/ Repertoár - archiv

12. 10. 2012
Petr Zuska / Z médií
Plakát k představení
Foto Honza Sakař, grafický design Marek Vácha
Milk and Honey
03_04_2018
Divadelní noviny
17. 4. 2018
Divadelnino-
viny.cz
17. 4. 2018
Zakultu-
rou.cz
4. 4. 2018
Ceskatelevi-
ze.cz
3. 4. 2018
Rozhlas.cz
3. 4. 2018
Tanecniaktua-
lity.cz
31. 3. 2018
Jihoceskate-
levize.cz
Za kulturou z 20. 3. 2017
Operaplus.cz
26. 3. 2018
Rozhlas.cz
25. 3. 2018
idnes.cz
23. 3. 2018
Impuls.cz
23. 3. 2018
24zpravy.com
23. 3. 2018
Kulturne.com
22. 3. 2018
Operaplus.cz
21. 3. 2018
Právo
21. 3. 2018
TV Jéčko
21. 3. 2018 / 5 minuta vysílání
Scéna.cz
20. 3. 2018
Týden.cz
20. 3. 2018
Jihoceskyka-
lendar.cz
20. 3. 2018
Regionalnite-
levize.cz
19. 3. 2018
Rádio Česká Kanada
19. 3. 2018
TV Jéčko
10. 3. 2018
Barbar
listopad 2017

PETR ZUSKA
tanečník, choreograf a režisér
Petr Zuska představuje tvůrce evropského formátu, v českém tanečním kontextu zosobňuje výjimečného choreografa, který spolupracuje s významnými světovými baletními soubory. Profiluje se jako individuální osobnost, charakterizuje ho široký choreografický záběr i vyzrálý umělecký přístup. Jako tanečník vždy představoval dynamického, charakterního interpreta s mimořádnou vnímavostí pro choreografův záměr, tvárného k rozličným choreografickým pohybovým slovníkům. Zastupuje současnou střední generaci choreografů. Ve svých dílech využívá širokou škálu tvůrčího rukopisu od vysokého bel canta neoklasického stylu přes inovativní přístup k moderní tvorbě až po schopnost celistvého uchopení dějového baletu. Jako jeden z mála tvůrců dokáže vložit do svých děl humor, vtip a nadsázku. Jeho inscenace jsou promyšlené, plnokrevné, odrážejí svět symbolů či archetypů, duchovní otázky i morální principy.

Petr Zuska vystudoval choreografii a režii neverbálního divadla na HAMU (1994). Svou profesionální dráhu začal v Pantomimě Ladislava Fialky v Divadle Na zábradlí (1987–1989). Významnou fází v jeho kariéře se stalo angažmá v Pražském komorním baletu (1989–1992 sólista, od roku 1994 hostující umělec).
V letech 1992 až 1998 působil jako sólista Baletu Národního divadla v Praze. V roce 1998 přijal angažmá v Mnichovském baletu a v roce 1999 nastoupil do baletního souboru divadla
v Augsburgu. V roce 2000 se stal sólistou Les Grands Ballets Canadiens v kanadském Montréalu. Během své taneční kariéry vystoupil nejen v baletech klasického repertoáru, ale především v dílech renomovaných současných tvůrců, z Čechů Jiří Kylián, Pavel Šmok či Libor Vaculík, ze zahraničních pak Alvin Ailey, Gerhard Bohner, Robert North, Mats Ek, Hans van Manen, Christopher Bruce, Ohad Naharin, Nacho Duato, Itzik Gallili…
Od roku 2002 byl Petr Zuska uměleckým šéfem Baletu Národního divadla v Praze.
V tomto období také vytvořil pro Národní divadlo šest celovečerních baletů a řadu kratších jednoaktových děl.
Na svém kontě má (od roku 1990) více než padesát inscenací pro zahraniční i domácí soubory: Hamburg Ballett, Ballett Augsburg, Semperoper v Drážďanech, Lotyšskou národní operu v Rize, Mariinské divadlo, Královský dánský balet, Ballett Deutsche Oper am Rhein, West Australian Ballet v Perthu, Finský národní balet, Les Ballets de Monte-Carlo, Boston Ballet, Balet Národního divadla a Brně, Laternu magiku, Pražský komorní balet a Bohemia Balet – soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy a samozřejmě pro Balet Národního divadla v Praze. Kromě toho režijně a pohybově spolupracoval na vzniku několika činoherních inscenací.
První Zuskovou choreografií pro zahraniční soubor bylo taneční trio pro dva tanečníky a jednu tanečnici na klavírní Trio g moll Dmitrije Šostakoviče s názvem Triple Self v Ballett Theater München. Choreografie byla na základě videozáznamu vybrána mezi osm finalistů
a nakonec za ni v Hamburku Zuska obdržel první cenu. Součástí výhry byla i čestná povinnost nastudovat choreografii s tanečníky Neumeierova souboru (Hamburg Ballett).
K velice oblíbeným raným kusům Petra Zusky patří i Mariin sen (2002). Do repertoáru Národního divadla byl převzat v roce 2005 (v rámci inscenace Baletománie) a od té doby ho měli možnost spatřit diváci z mnoha zemí: Slovenska, Ruska, Ukrajiny, Španělska, Německa, USA, Maďarska, Finska, Portugalska, Itálie, Izraele. Mariin sen zařadil na svůj repertoár (kromě souborů v České republice – Národní divadlo v Brně a Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích), Balet Lotyšské státní opery v Rize, Balet Státního divadla v Košicích a West Australian Ballet v Perthu (inscenováno zde i Bolero, 2008).
Velmi úspěšnou choreografií v mezinárodním měřítku se stala choreografie Les Bras de Mer, která byla představena divákům v Německu, Kanadě, České republice, Rusku, Ukrajině, Portugalsku, Itálii, Izraeli (v Suzanne Dellal Centre v Tel Avivu, na zahájení tanečního festivalu
Dance Europe 2005) a v Makedonii. Několik sezon byl tento duet také na repertoáru Dánského královského divadla v Kodani (2007) a od roku 2008 ho na svůj repertoár zařadil i Hungarian Dance Theatre. Petr Zuska tento svůj duet tančil také 23. března 2005 na scéně petrohradského Mariinského divadla spolu s primabalerínou Dianou Višněvou (v rámci její benefice).
Další choreografii Petra Zusky, která byla poprvé uvedena v zahraničí, byla A Little Extreme. Premiéru měla v roce 2006 v Rhein Oper Mobil Düsseldorfské opery v rámci večera s názvem Black Influence. Premiéra tohoto titulu v podání tanečníků Baletu Národního divadla se
odehrála v rámci zahraničního turné v listopadu 2007, kdy soubor vystoupil na 6. ročníku prestižního Mezinárodního festivalu současného tance Dance in vision v moskevském Akademickém hudebním divadle S. K. Stanislavského a V. I. Němiroviče Dančenka. V roce 2009 byl pak A Little Extreme zařazen do repertoáru Národního divadla, v roce 2010 tento titul představil soubor Baletu ND divákům v německém Bonnu.
Pro Balet Národního divadla Petr Zuska vytvořil například choreografii Mezi horami (2002), Ways 03 (2003), celovečerní balet Ibbur aneb Pražské mystérium (2005); Mozartovo Requiem (2006, inscenováno též v Ballett Dusseldorf, 2007) nebo 1. symfonii D-dur, kterou Balet ND interpretoval poprvé na světové výstavě EXPO 2010 v čínské Šanghaji. Českou premiéru měl titul v roce 2010.
Významným tvůrčím počinem Petra Zusky byl celovečerní titul Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři (2007), který se stal nejen jedním z nejnavštěvovanějších titulů v Národním divadle v Praze, ale i titulem se zahraničním renomé (byl uveden v Rusku, v Petrohradě, dále pak
v Estonsku, Maďarsku, Řecku, Finsku, Slovensku nebo naposledy ve Francii v dubnu 2016 v pařížské Opera de Massy). Deset let poté (2017) Petr Zuska dramaturgicky navázal na toto dílo a vytvořil inscenaci novou - taneční divadlo s názvem Sólo pro nás dva. Inspirací mu byla hudba a verše Beaty Bocek a Jaromíra Nohavici.
K dalším dílům patři například Stabat Mater (2014) či kratší choreografie Déjà vu, Lyrická, Empty Title, Way out, Ej, lásko, které jsou často uváděny na mezinárodních i domácích gala (například GalaTerpsichore, Bayerisches Staatsballett nebo galakoncert s názvem Next
Generations uváděny na počest Reida Andersona a jeho dvaceti let ve vedení Stuttgarter Ballett, 2016).
Petr Zuska dále vytvořil balet Ways na hudbu Arvo Pärta pro Semperovu Operu v Drážďanech, Clear Invisible pro baletní soubor Lotyšské statni opery v Rize, The Last Photo…? pro Ballett Augsburg, Svěcení jara pro West Australian Ballet. Lyrickou má na repertoáru také Finsky národní balet. V roce 2011 uvedl ve světové premiéře balet Smrt a dívka na hudbu Franze Schuberta v Les Ballets de Monte-Carlo a v roce 2014 inscenoval choreografii D.M.J. 1953–1977 v Boston Ballet.
V roce 2013 uvedl se svým souborem celovečerní balet Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie. Navázal tak na inscenační světovou tradici tohoto nesmrtelného díla, nicméně se svým osobitým nezaměnitelným vkladem. Dalším zásadním tvůrčím počinem bylo Zuskova choreograficko-režijní verze Čajkovskeho baletu Louskáček. Světová premiéra tohoto pojetí baletu s názvem Louskáček a Myšák Plyšák se konala v Národním divadle 3. 12. 2015. Legendární vánoční pohádku, jejíž kořeny vyrůstají z magického příběhu E. T. A. Hoffmanna Louskáček a Myší král (k němuž se Petr Zuska odkazuje názvem nové inscenace), uvedl na scénu ND v novém originálním duchu.
V roce 2016 měl premiéru v New Yorku projekt Prague-New York Effects, organizovaný instituci České centrum v New Yorku. Mezi tanečníkem, choreografem Petrem Zusku a newyorskou vokalistkou, skladatelkou a multiinstrumentalistkou Jen Shyu došlo k unikátnímu setkání tance a jazzu, k dialogu, v němž se klasické postupy přelévaly do experimentálních, kde se technická virtuozita proměnila do hlubšího autentického výrazu.
Velice unikátní je také Zuskova choreografie Route 50, která vznikla pro Lappeenranta Ballet Gala ve Finsku u příležitosti oslav 50 let tvůrčí činnosti legendy finského baletu Juhani Terasvuoriho. Petr Zuska je nejen autorem choreografie Route 50, ale také v něm spolu s Terezou Podařilovou (první sólistkou Baletu ND) tančí. Zuskovu choreografii provází hudba, kterou složil jeden z nejlepších finských jazzových hudebníků, klavírní virtuos, skladatel Iiro Rantala a při premiéře ve Finsku ji hrál osobně. V roce 2016 vytvořil pro Balet Národního divadla Brno niterné dílo, balet Chvění na hudbu Henryka Góreckého a Jiřího Pavlici. Inscenace byla přenesena v roce 2017 do Národního divadla v Praze a Petr Zuska za ni získal Cenu Opery Plus. V roce 2017 byl hlavním choreografem mezinárodní soutěže mladých tanečníků EUROVIZE.
Za svou interpretační práci a choreografickou tvorbu získal řadu význačných ocenění, jako jsou Cena Thálie (1993 a 1997), Prix Dom Perignon (1999), cena Originální choreografie v Soutěžní přehlídce moderního tance (2006, 2008), cena za Nejlepší choreografie roku 1996 a 2002, Cena Českého literárního fondu (1993), Cena Opery Plus (2014) za výsledky ve vedení Baletu ND a 25 let choreografické tvorby a za choreografii Chvění (2017) a Cena Ministerstva kultury ČR za přínos v oblasti divadla (2017).
V sezoně 2016/2017 uzavřel Petr Zuska své patnáctileté šéfování Baletu Národního divadla v Praze. Ukončil jednu etapu svého života, kdy souboru věnoval podstatnou část profesní kariéry. O jeho poslední sezoně v čele Baletu Národního divadla natočila Česká televize profilový dokument s názvem Chvění Petra Zusky v režii Martina Kubaly.



Petr Zuska / program
Středa
23. 1. 2019
19:00 Klíče odnikud DK Metropol České Budějovice rezervovat
© 2002 - 2018 Marten & Louis, spol. s.r.o., www.marten-louis.cz // design - www.designatelier.cz
Připomínky a návrhy zasílejte na czech@marten-louis.cz.
Všechna práva vyhrazena, Jihočeské divadlo, příspěvková organizace
Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice
Zásady ochrany osobních údajů