Tragická báseň Yerma v Jihočeském divadle

Tweetněte nás!
režisér Jiří Heřman na zahajovací zkoušce

Soubor činohry uvede první březnový týden svou již třetí premiéru této divadelní sezóny. Režie dramatu Federica García Lorcy Yerma se ujal jeden z nejvýznamnějších současných českých operních režisérů Jiří Heřman, kterému jsme položili několik otázek, ve kterých nám tuto tragickou báseň ze španělského venkova v krátkosti představil.

Je o Vás známo, že patříte mezi nejpozoruhodnější české operní režiséry současnosti. Jaký byl hlavní impuls, k prvé činoherní režii, kterou bude Lorcova Yerma? Proč právě v Jihočeském divadle?

Byl to Martin Glaser s Olgou Šubrtovou, kteří mě přesvědčili k mé první činoherní režii. Tento okamžik vnímám jako posun dál ve své tvůrčí práci. Po zhlédnutí několika představení v Jihočeském divadle jsem se také nadchl pro zdejší činoherní soubor, který je opravdu skvělý. Lorcova Yerma mě zasáhla od prvního čtení, řekl jsem si, že je to pro mne výzva, kterou nemohu minout. Vydal jsem se také do Granady, Lorcova rodiště, abych nasál atmosféru místa, které bylo nemalou inspirací v jeho básnické a divadelní tvorbě. Z nabídky režírovat činohru už pro mne nebylo úniku. Jsem také rád, že jako rodák z jižních Čech mohu poprvé zkoušet v Jihočeském divadle. České Budějovice jsou mi zase o něco blíž, je tu klid a lidé mi zde připadají mnohem vlídnější než v Praze.

Můžete nastínit divákům ve stručnosti děj a Vaše hlavní téma dramatu Federica Garcíi Lorky?

Dějem Lorcovy Yermy je soužití manželského páru na španělském venkově, kterému se nedaří mít dítě. Yerma, manželka Juana, je spalována touhou po dítěti, které je pro ni jediným smyslem života. Je to postava Juana, která do hry přináší cosi záhadného. Muž, který nechce mít dítě, chce žít se svou ženou v pokoji a míru. Tento postoj přirozeně vyvolává velký konflikt nejenom v manželském páru, ale také ve společnosti, která nemilosrdně odsuzuje jakékoliv odchýlení od tradic manželského svazku. Lorcova hra není jen tragédií bezdětné ženy, ale i muže který není schopný přiznat svou identitu. Ve hře se zrcadlí Lorcův život, ale především život nás všech. Není to však jen tragédie, básnické obrazy přírody a mateřství prosvětlují celý příběh.

Jste pověstný sugestivními scénografickými řešeními Vašich inscenací? Scénu k Yermě navrhl Pavel Svoboda, jehož výtvarné počiny diváci znají už z inscenace M. Glasera Tlustý prase a Muž sedmi sester. Jakým způsobem bude jeho scéna řešena tentokrát?

V naší společné práci s Pavlem hraje velice důležitou roli světlo, jehož autorem je ve finálních zkouškách výtvarník světel Daniel Tesař. Prostor Yermy ve mně vždycky vyvolával dojem místnosti, do které pronikají paprsky světla, prostor před samotným aktem zrození. Máte touhu vyjít ven za slunečním světlem, ale nemůžete. Dojmy z mé cesty po Granadě společně s viděním scénografa Pavla Svobody jsme přetavili do dramatického prostoru, v němž mohu inscenovat bohatě imaginativní Lorcův básnický text pramenící z životadárnosti, vyprahlosti, živelnosti a především mystičnosti španělské země.

Čekají na diváky rovněž netradiční kostýmy?

Při tvorbě kostýmů jsme se inspirovali španělskou tradicí pouze do určité míry, snažili jsme se, aby každý kostým byl zároveň výpovědí vnitřního světa postav stejně jako scéna.

Mohou se diváci - krom známých tváří činoherního souboru JD - těšit i na hostující interprety?

Ke spolupráci jsem přizval pěvkyni Martu Töpferovou, která patří k předním interpretkám španělských, latinskoamerických a dnes už také českých původních písní. Uchvátil mne nejen její krásný alt a hra na kytaru, ale i její zapálenost pro Lorcovy básně. Při zkouškách můžeme díky ní srovnávat španělský originál textu s Přidalovým českým překladem. Diváci budou mít možnost uslyšet některé fragmenty španělského textu i v představení.
Role Marty nekončí jen u zpěvu a hry na kytaru, jsem rád za její otevřenost, když přistoupila na můj návrh, aby v naší inscenaci ztvárnila alter ego hlavní postavy Yermy.

Jakou úlohu bude hrát ve Vaší Yermě hudba a kdo je jejím autorem?

Lorcův text vyžaduje na herce nemalé nároky, mnohé texty jsou přímo psané pro zpěv. Sám Lorca byl nadšeným hudebníkem, hrál výborně na klavír, miloval španělskou hudbu. V budějovické verzi Yermy bude mít hudba také významnou roli, jejím autorem je skladatel Marko Ivanović, se kterým jsem se setkal už při studiích na AMU. Jeho pojetí Lorcových textů mne velice oslovilo, píseň „Ve voděnce studené, vyperu ti pás, voníš horkým jasmínem, když se usmíváš“ vezme za srdce stejně jako mnoho dalších písní v interpretaci Marty Töpferové.

Informace a rezervace vstupenek ZDE.


© 2002 - 2019 Marten & Louis, spol. s.r.o., www.marten-louis.cz // design - www.designatelier.cz
Připomínky a návrhy zasílejte na czech@marten-louis.cz.
Všechna práva vyhrazena, Jihočeské divadlo, příspěvková organizace
Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice
Zásady ochrany osobních údajů