Klíče odnikud / taneční divadlo Petra Zusky

Tweetněte nás!

Česká premiéra 23. března 2018 od 19:00 hodin v divadelním sále DK Metropol

Autorské taneční divadlo Klíče odnikud je v této sezóně druhou premiérou baletního souboru. Autorem námětu, režisérem, choreografem i dramaturgem je Petr Zuska, světově uznávaný choreograf, tanečník a bývalý dlouholetý umělecký šéf baletu Národního divadla v Praze. Na jihočeskou scénu se novou inscenací vrací po šesti letech.

Petr Zuska pracoval poprvé se souborem baletu Jihočeského divadla v roce 2012, kdy na zdejší scéně uvedl v rámci baletního večera Bez gravitace choreografii Mariin sen. Nyní se na jihočeskou scénu vrací s autorským celovečerním tanečním divadlem, při jehož tvorbě se inspiroval osobním příběhem jemu blízké osoby.

„Má vlastní celovečerní ´variace´ je inspirována mou nedávnou návštěvou dnes již úplně opuštěného domu po mých prarodičích. Ten byl po několik posledních desetiletí obýván osamocenou ženou, která zde posléze v naprosté samotě i zemřela,“ vysvětluje choreograf Petr Zuska.
„Zoufalá a vyšinutá schizofrenička, uzavřená do svého vlastního světa strachu a hrůzy ze všeho okolo, jíž nebylo pomoci. Obklopena tmou plnou reje svých neuspořádaných démonů a zároveň svazky pedantně a přesně nadepsaných klíčů. Byla to má teta, které je můj nový opus věnován,“
dodává autor. Současně však uvádí, že se však v žádném případě nejedná o konkrétní vyprávění onoho smutného životního příběhu.

Zuskovo nové celovečerní dílo s názvem Klíče odnikud se opírá o ostrý kontrast mezi dvěma velice rozdílnými hudebními díly dvou neporovnatelných geniálních českých skladatelů. Zazní zde fragmenty z Dvořákova Requiem a Janáčkovy klavírní lyriky, konkrétně z cyklu Po zarostlém chodníčku. V prvním případě jde o vysokou duchovní a plnou symfonicko-vokální hudbu, v druhém o „pouhý“ a jakoby osamocený klavír.
Dvořák své Requiem komponoval v období, kdy byl na vrcholu tvůrčích sil, v čase své největší umělecké expanze. Ač se z podstaty věci jedná o mši za zesnulého, není tato skladba přímou reakcí na nějakou osobní tragédii, ale spíše velkolepou oslavou Boha. Je protkána esencí věčných otázek po smyslu lidského bytí a existence vůbec a v neposlední řadě vírou v naději.
Naproti tomu Janáčkův klavírní cyklus Po zarostlém chodníčku vyvěrá z jednoho z nejzoufalejších období skladatelova života, kdy mu vedle několika profesních neúspěchů zemřela jednadvacetiletá dcera Olga. Jde tedy o záležitost velice niternou, křehkou, ale zároveň dynamickou a drásající.

Zajímavostí této inscenace je kombinace tance s netradičním využitím živé klavírní interpretace výběru z Janáčkova klavírního cyklu Po zarostlém chodníčku přímo na jevišti. Ke spolupráci na tomto projektu proto Zuska přizval známou klavírní virtuosku Boženu Steinerovou, která se může pochlubit koncertní a pedagogickou činností na všech kontinentech světa.

Scénografem je Jan Dušek, který spolu s Petrem Zuskou vytvořil zhruba patnáct inscenací v tuzemsku i zahraničí. Střídmé scénografické řešení vychází jak z tématu, tak i z hudební dramaturgie. Autorem kostýmních návrhů, které vkusně scénu Jana Duška dotvářejí, je tanečník, choreograf a vedoucí uměleckého souboru Laterny magiky Pavel Knolle, který se příležitostně věnuje právě návrhům kostýmů a scén pro taneční a baletní inscenace.

 

Hudba / Antonín Dvořák, Leoš Janáček
Fragmenty z Requiem Antonína Dvořáka, op. 89 v provedení České filharmonie, Pražského filharmonického sboru a sólistů, dirigent Wolfgang Sawallisch.
Výběr z klavírního cyklu Po zarostlém chodníčku Leoše Janáčka zazní živě v provedení Boženy Steinerové nebo Ayano Nagamori.

Inscenační tým:
Námět, režie a choreografie / Petr Zuska
Scéna / Jan Dušek
Kostýmy / Pavel Knolle
Světelný design / Petr Zuska, Petr Baštýř
Asistenti choreografa / Béla Kéri Nagy, Zdeněk Mládek

Tančí:
ONA tanečnice / Julie De Meulemeester / Barbora Coufalová / Rosa Maria Pace
ONA pianistka / Božena Steinerová / Ayano Nagamori
Matka / Petronela Bogdan / Tereza Szentpéteryová
Otec / Sebastiano Mazzia / Christoph Schaller
Přítel / István Varga / Aleš Hanzlík
ONI / Petronela Bogdan / Tereza Szentpéteryová
Rosa Maria Pace / Ayano Nagamori
Lucie Horná / Shino Fujji
Alkisti Angelatou / Rena Somehara
Manuel Fernandez / Patrik Koller
Magnum Phillipy / Christoph Schaller
István Varga / Aleš Hanzlík
Sebastiano Mazzia / Christoph Schaller

Termíny uvedení: 23. 3. (premiéra) / 14. 4. / 20. 4. / 5. 5. (v rámci festivalu SONDA / To nejlepší z vašeho divadla) 

REZERVACE VSTUPENEK ZDE

Klíče odnikud / Julie De Meulemeester, István Varga / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Magnum Phillipy, Barbora Coufalová / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Božena Steinerová, Julie De Meulemeester / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Manuel Fernandez, Lucie Horná, Rosa Maria Pace, Magnum Phillipy / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Božena Steinerová, Barbora Coufalová / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Božena Steinerová, Barbora Coufalová / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Barbora Coufalová / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Julie De Meulemeester, Sebastiano Mazzia / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Julie De Meulemeester / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Ayano Nagamori, Julie De Meulemeester / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Petronela Bogdan, Sebastiano Mazzia, Lucie Horná, Manuel Fernandez, Magnum Philippy, Alkisti Angelatou, István Varga, Rosa Maria Pace, Julie De Meulemeester / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Lucie Horná, Magnum Phillipy, Manuel Fernandez, Rosa Maria Pace, Julie De Meulemeester, Sebastiano Mazzia, István Varga, Petronela Bogdan / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Julie De Meulemeester, Manuel Fernandez / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Barbora Coufalová / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Julie De Meulemeester / foto Michal SiroňKlíče odnikud / Magnum Phillipy, Julie De Meulemeester / foto Michal Siroň

© 2002 - 2018 Marten & Louis, spol. s.r.o., www.marten-louis.cz // design - www.designatelier.cz
Připomínky a návrhy zasílejte na czech@marten-louis.cz.
Všechna práva vyhrazena, Jihočeské divadlo, příspěvková organizace
Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice