Misantrop - poprvé na scéně Jihočeského divadla

Tweetněte nás!

Alcest, hrdina Molièrovy tragikomedie z roku 1666 má v kontextu evropské kultury stejně klíčové postavení jako Hamlet, Don Quijote nebo Faust. A stejně nejednoznačně je i vnímán a vykládán. Je Alcest světem opovrhující, nekompromisní, egocentrický moralista, který chce společnost kolem sebe přizpůsobit za každou cenu své představě? Anebo je to vznešený a ušlechtilý, světlý hrdina bojující za absolutní pravdu a čistou lásku? Pro oba výklady najdeme v textu hry dostatek přesvědčivých důkazů, jež paradoxně často leží v těsném sousedství. A právě proto, že obě dvě tyto bytosti sdílejí v jednom okamžiku tělo a duši muže jménem Alcest, je Misantrop hrou, která se na jeviště divadelních domů vrací s železnou pravidelností. 

Do Jihočeského divadla přichází Misantrop překvapivě poprvé. Navíc nikoliv s textem svého duchovního otce Molièra na rtech, ale vyzbrojen slovy britského dramatika Martina Crimpa, která do češtiny bravurně přeložil Lukáš Novák. M. Crimp neudělal nic jednoduššího, než že důsledně domyslel, kým by mohly být Molièrovy postavy dnes. Molière totiž psal své hry o tom, co viděl kolem sebe. Co ho trápilo a zároveň mu to připadalo směšné. Řada dobových detailů a společenských zvyklostí a zákonitostí, které se staly konkrétním východiskem pro jednání postav a dobové publikum na ně mohlo živě reagovat, protože se jich bezprostředně týkaly, by dnes ztěžovaly pochopení a hlavně by odváděly pozornost od toho podstatného, o čem Misantrop vypráví. Alcest se tak v roce 2012 stává úspěšným mladým dramatikem a místo šlechtických salónů se pohybuje v prostředí filmových hvězdiček a hvězd, agentů a bulvárních novinářů. Kromě toho, že dal M. Crimp původním markýzům občanská povolání, nemusel mnoho dalšího měnit – překvapivě se toho v lidské společnosti během posledních skoro 350 let nezměnilo skoro nic. 

Crimpova hořká komedie tak i dnes představí muže, jehož osud se zrcadlí v následujícím citátu z eseje „O zkušenosti“ francouzského filosofa Michela de Monataigne: „Lidé se chtějí povznést nad sebe samé a uniknout lidskosti. To je bláznovství: místo aby se proměňovali v anděly, mění se ve zvířata; místo aby se povznášeli, hroutí se a klesají.

V titulní roli se představí nový člen činohry Jihočeského divadla Jan Hušek. Dále hrají Tomáš Drápela, Teresa Branna, Daniela Bambasová, Lenka Krčková, Jan Dvořák, Pavel Oubram, Václav Liška a Jan Konrád. Výtvarné řešení scény a kostýmů je z dílny jednoho z nejzajímavějších mladých scénografů Marka Cpina, který s Jihočeským divadlem spolupracuje poprvé a který byl loni i letos za své práce nominován na Cenu Alfréda Radoka. Inscenace režiséra Martina Glasera má premiéru mimořádně v sobotu 10. března od 19 hodin v Jihočeském divadle

Ochutnávkou připravované inscenace vám může zatím být náčrt kostýmů pro postavy Misantropa. VSTUPENKY REZERVUJTE ZDE.

Kostýmy / D. BambasováKostýmy / D. BambasováKostýmy / D. BambasováKostýmy / J. HušekKostýmy / J. DvořákKostýmy / J. DvořákKostýmy / L. KrčkováKostýmy / P. OubramKostýmy / P. OubramKostýmy / T. BrannaKostýmy / T. DrápelaKostýmy / T. DrápelaKostýmy / V. LiškaKostýmy / V. Liška

© 2002 - 2019 Marten & Louis, spol. s.r.o., www.marten-louis.cz // design - www.designatelier.cz
Připomínky a návrhy zasílejte na czech@marten-louis.cz.
Všechna práva vyhrazena, Jihočeské divadlo, příspěvková organizace
Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice
Zásady ochrany osobních údajů