Romeo a Julie - jeden z nejslavnějších baletů opět v JD

Tweetněte nás!

Je to již téměř 50 let (přesněji řečeno 47 roků), kdy se naposledy na jevišti českobudějovického divadla rozezněla hudba Sergeje Prokofjeva a roztančil příběh dvou veronksých milenců. Romeo a Julie patří nejen mezi skvosty světové dramatiky, ale díky Prokofjevově hudbě se řadí i mezi nejoblíbenější melodie, kterých rádi využívají choreografové z celého světa. Romeo a Julie tak bez přehánění patří dlouhodobě - spolu s Čajkovského Labutím jezerem -  mezi nejuváděnější balety vůbec.

Attila Egerházi, choreograf a šéf baletního souboru JD, zvolil jako svoji druhou premiéru této sezony právě příběh Romea a Julie s hudbou Sergeje Prokofjeva. Proč a na koho se můžeme těšit se dočtete v následujícím rozhovoru s Attilou Egerházim. Prohlédnout si můžete také plakát k inscenaci (foto Richard Nowak, grafický design Marek Vácha).

Premiérová uvedení jsou v pátek 13. a v úterý 17. dubna, dále hrajeme 20. dubna a 5. května, vždy v DK Metropol od 19 hodin (VSTUPENKY ZDE). Na Romea a Julii se navíc můžete přijet podívat i na Otáčivé hlediště do Českého Krumlova, kde tento balet uvádíme od 5. do 8. a od 27. do 29. července 2012 (VSTUPENKY ZDE). Těšíme se na vás!!!

Proč jste se rozhodl uvést jako další premiéru právě hru od W. Shakespeara Romeo a Julie?

William Shakespeare, významný anglický básník a dramatik, vytvořil milostnou tragédii Romeo a Julie, patrně jeden z nejznámějších milostných příběhů v historii světového dramatu. Námět, nešťastný osud dvou milenců, pocházejících ze znepřátelených rodin, je snad starý jako lidstvo samo. Velké téma je z mého pohledu aktuální. Vznik toto díla je jako narození „dítěte“, které přejímá vlastnosti svých „rodičů“ – autora příběhu i mé jako tvůrce choreografie. Na svět přichází celistvý člověk – představení aktualizované dle současného dění s možností oslovit nejen mladou generaci, ale každého z nás. Je důležité připomínat si, jak to bylo, protože příběhy se opakují a opakování je matkou moudrosti. 

K přípravě jste si pozval zahraniční spolupracovníky. Můžete nám je v krátkosti představit a přiblížit důvody své volby?

Spolupráce je součástí divadelní práce a proto jsem velice rád, že mé pozvání přijala Shirley Essemboom. Jako asistentka choreografie přichází se zajímavými nápady, není se co divit, působí jako dlouholetá sólistka a asistentka Jiřího Kyliána z nizozemského tanečního souboru Nederlands Dans Theater. Scénografie a světelného designu se ujala Loes Shakenbos, která působila již na mnoha evropských scénách, v České republice tvoří světelný design pro choreografie Václava Kuneše ze souboru 420People. Pro balet Jihočeského divadla již vytvářela světelní design k představení Neen – Ya. Dalším spolupracovníkem je Bregje Van Balen, která se přenesla do italského města Verona v 16. století a navrhla výstižné kostýmy pro jednotlivé scény příběhu. Její smýšlení, jako i ostatních přizvaných spolupracovníků, rezonuje s moji představou výsledního díla. Jsem potěšen, že mám příležitost podílet se na tvorbě našeho „dítěte“ s lidmi, kteří se formovali právě v Nederlands Dans Theater, laboratoři kreativity, nových myšlenkových a tvůrčích postupů, vedené již 25 let Jiřím Kyliánem.


© 2002 - 2019 Marten & Louis, spol. s.r.o., www.marten-louis.cz // design - www.designatelier.cz
Připomínky a návrhy zasílejte na czech@marten-louis.cz.
Všechna práva vyhrazena, Jihočeské divadlo, příspěvková organizace
Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice
Zásady ochrany osobních údajů