O kvalitách baletu JD vědí i v Brazílii

Tweetněte nás!

Každému příznivci divadla se jistě někdy dostal do rukou časopis, který se zabývá operou, baletem či tancem, loutkovým divadlem, činohrou nebo divadlem jako takovým. Někteří takováto periodika a webové portály přímo vyhledávají a pídí se po tom, zda v nich nenajdou zmínku o svém oblíbeném herci / tanečníkovi / pěvci. Málokoho by ale asi napadlo takto se probírat časopisy zahraničními, natož hledat zmínku o Jihočeském divadle v časopise jihoamerické provenience. A přesto! V únorovém vydání brazilského časopisu Dança Brazil najdeme nejen zmínku, ale dokonce několikastránkový rozhovor s uměleckým šéfem baletu JD, režisérem a choreografem Attilou Egerházim.

Větší část rozhovoru se točí kolem inscenace Romeo a Julie na hudbu S. Prokofjeva. Autorka Celi Barbierová oceňuje nejen originalitu představení a scénografii, ale také výkony tanečníků a vykreslení hlavních postav. „Charaktery hlavních postav jsou skutečně bohaté a detailní. Merkucio se představuje jako „klaun“, ale laskavým, nikoli groteskním, způsobem. Pravděpodobně tu zastupuje samotného autora původního dramatu W. Shakespeara. Jednou z Attilových dovedností je umění rovnováhy – jeho postavy jsou vyvážené. Romeo a Julie nejsou v tomto případě romantického ražení. Je velice příjemné vidět je jako skutečné lidi z masa a kostí a ne jen jako ohrané romantické postavy,“ vypočítává přednosti Attilova pojetí tohoto klasického námětu. Attila k tomu dodává: „Na zkouškách vždy žádám tanečníky, aby nebyli jen těmi postavami, tedy Romeem a Julií, ale aby byli sami sebou ve stejné situaci, v jaké se Romeo a Julie ocitli.“

V rozhovoru se dostalo i na jiná témata včetně plánů na příští sezónu a připravované inscenace Kafka. Celi Barbierová také zdůrazňuje, jak je pro Attilu jako choreografa důležitá jeho muzikálnost. „A nejdůležitější je, když potřebujete dát zvolenému hudebnímu doprovodu nový význam. Je jasné, že hudba je matematická, ale nesmíte ji takto zobrazit,“ podotýká choreograf, který se nebojí nových pohledů na tvorbu a změn. „Vím, že každou změnou se něčemu učím. Někdy si člověk nepřeje, aby se věci kolem něj měnily. Jsou ale změny, které vás posunují někam dál. Může se změnit váš umělecký pohled, politická či ekonomická situace. Ale to není důležité, skutečnou otázkou je, proč se tak děje? Je to jako signál, znamení. Vždy dostávám znamení, která mi ukazují způsob, jak změnit svůj přístup k dílu, které právě vytvářím.“


© 2002 - 2019 Marten & Louis, spol. s.r.o., www.marten-louis.cz // design - www.designatelier.cz
Připomínky a návrhy zasílejte na czech@marten-louis.cz.
Všechna práva vyhrazena, Jihočeské divadlo, příspěvková organizace
Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice
Zásady ochrany osobních údajů