Dítě a kouzla

rodinná opera
premiéra: 6. 5. 2016

Divotvorný hrnec

/ Otáčivé hlediště
muzikál
premiéra: 5. 6. 2019

Don G

hudební komedie
premiéra: 4. 5. 2018

Evita

muzikál
premiéra: 29. 3. 2019
Maurice Ravel

Kouzelný příběh z jednoho domu, ve kterém ožijí lenoška, čínský šálek, čajová konvice, hodiny, učebnice aritmetiky a další, aby se vzbouřily proti zlobivému chlapci, který je trápí. Během hodinové opery přijdou ke slovu i sova, kocour, veverka, oheň, princezna, pastýř s pastýřkou, strom… Opera, která svou hudbou i vtipným libretem učaruje malým i velkým, je ideálním vstupem do tajemného světa hudebního divadla pro celou rodinu.

Francouzský skladatel Maurice Ravel, který je mistrem v zachycení atmosféry, uvedl toto dílo na libreto francouzské spisovatelky Colette v roce 1925 v Monte Carlu a od té doby se Dítě a kouzla zařadilo mezi trvalky operního repertoáru po celém světě.

Opera Jihočeského divadla a inscenační tým pod vedením tandemu SKUTR zve celou rodinu do světa fantazie.

Děti v doprovodu dospělých ZDARMA!

Upozornění: dětské vstupenky nelze zakoupit v podobě e-vstupenek. Můžete si je rezervovat a vyzvednout na pokladně Jihočeského divadla.

Ve vybraných termínech je opera DÍTĚ A KOUZLA rozšířena o edukační program KOUZLA A DÍTĚ, který hravou formou vysvětlí divákům, jak chápat operu.

Burton Lane / V + W / E. Y. Harburg - Fred Saidy

Rezervace vstupenek od 1. 10. 2018 

Obnovená premiéra - těšit se můžete na nové herecké obsazení

Co si takhle znovu říci: My si taky uděláme rodinný výlet do Štědré Doliny ve fiktivním americkém státě Missitucky, kde se odehrává nesmrtelný pohádkový příběh prvého zámořského muzikálu uvedeného u nás v Čechách? Divotvorný hrnec plný zlata, který plní tři přání, plnokrevné postavy v čele s třeboňským vodníkem Čochtanem v báječně rozehraných komediálních situacích z pera autorské dvojice Voskovec a Werich, jež spojují melodické evergreeny Burtona Lanea. 

Představení je opatřeno titulky v češtině, angličtině a němčině (vhodné i pro sluchově postižené)Více informací ZDE.

Mozart - Gazzaniga

Fenomén Don Juan existuje v evropském divadle snad od nepaměti. První jej autorsky uchopil dramatik španělského zlatého věku Tirso de Molina (1630) a po něm mnoho dalších včetně slavného Molièra (1665). Po dnes nejhranější adaptací je ale bezesporu opera Don Giovanni W. A. Mozarta a libretisty Lorenza da Ponteho, premiérovaný v dnešním Stavovském divadle v říjnu roku 1787. Málo se však ví, že Mozartův Don Giovanni má dvojče – operu méně známého Mozartova současníka Giuseppe Gazzanigy a libretisty Giovanni Bertatiho, premiérovanou ve stejném roce, ovšem v Benátkách. Představme si situaci, že se tato dvojčata setkají na jednom jevišti. Nikde však nejsou dva, aby tam nebyl i třetí, a tak se o to, kdo je tím nejryzejším donchuánem, utká se dvěma operními svůdníky do třetice ještě jeden činoherní. Během večera, který širokému publiku slibuje zábavu, spád i překvapení, zazní to nejlepší z obou oper v podání vynikajících sólistů. Ke spolupráci jsme přizvali režisérku Magdalenu Švecovou, která se v JD představí poprvé a jejíž inscenace se těšívají značné divácké oblibě v Plzni, pražském Národním divadle, nebo třeba na Smetanově Litomyšli. Autorsky budou na vzniku nového kusu spolupracovat scénárista Michal Stránský, textař Jaromír Nohavica a další. V hlavních rolík Jiří Brückler a Peter Malý.

Andrew Lloyd Webber, Tim Rice

Kdyby slavnou autorskou muzikálovou dvojici Webber – Rice nezaujal životní příběh Evy Marie Duarte de Perón, narozené 7. května 1919, patrně by tato druhá manželka argentinského prezidenta Juana Peróna byla známá jen historikům Latinské Ameriky. Její charizma, které jí dopomohlo z chudého venkova na post první dámy země a povýšilo ji na novodobou ikonu, se přeneslo i do světoznámého muzikálu. Ten od premiéry v londýnském West Endu v roce 1978 získal celosvětovou oblibu a dočkal se i filmové podoby s popovou ikonou Madonou a Antoniem Banderasem v hlavních rolích. Po sametové revoluci zdomácněl i na tuzemských scénách, zejména díky znamenitému překladu Michaela Prostějovského.

více > >více > >více > >více > >

Holka nebo kluk

převleková hudební komedie
premiéra: 4. 4. 2014

Její pastorkyňa

hudební drama
premiéra: 19. 1. 2018

Klobouk ve křoví

/ Večer s písněmi Osvobozeného divadla

Kominíček

rodinná opera
premiéra: 8. 2. 2019
Antonín Procházka

Slavná stejnojmenná prvorepubliková filmová veselohra Vladimíra Slavínského se – podobně jako Hledám děvče na boogie woogie – stala pro „plzeňského Molièra“ startovací plochou k zbrusu nové, trochu nostalgické, ale více komediální „hudební revue“, kterou dokonce sám autor přivede k životu na jevišti historické budovy Jihočeského divadla! 
 

Leoš Janáček

Rok 1918 je milníkem novodobé české samostatnosti a je více než symbolické, že právě na počátku tohoto roku se na světově významné vídeňské scéně objevilo dílo české provenience, jež se záhy ukázalo být přelomovým dílem operní tvorby vůbec, a sice Její pastorkyňa. Leoši Janáčkovi se tak až po šedesátce otevřela cesta do světa a svůj celoživotní zápas o moderní operu mohl korunovat svými vrcholnými opusy. Její pastorkyňa však měla k úspěchu trnitou cestu a její autor musel snést mnoho nepochopení a poučování. Dnes se řadí Leoš Janáček k největším operním géniům a jeho opery jsou na repertoáru operních domů po celém světě. Janáček ve své tvorbě doslova knokautuje tehdejší, a vlastně i do dnešní doby částečně přežívající, operní zvyklosti svým tvrdošíjným dramatismem jdoucím až na dřeň emocí, pravdy, a podstaty lidského bytí. Bez příkras, ale s o to větší naléhavostí. A tak i na moravském venkově se může odehrávat světové operní drama zpívané jako jedno z prvních vůbec v próze! Příběh zamilované Jenůfky se dotýká podstaty vztahů, lásky partnerské i mateřské. Kde je hranice, za niž ani z lásky nelze zajít, a jak moc lze z lásky ublížit? V inscenaci osvědčeného tandemu dirigenta Maria De Rose a režiséra Tomáše Studeného se můžete těšit i na vynikající obsazení všech rolí.

K českým hudebním géniům 20.století náleží bez nadsázky Jaroslav Ježek – objevitel moderní české jazzové a taneční hudby a spolutvůrce legendární epochy Osvobozeného divadla V + W. První vlaštovkou spolupráce herců a dramatiků Jiřího Voskovce, Jana Wericha a skladatele Jaroslava Ježka se stala právě před devadesáti lety písnička Tři strážníci jako vtipný symbol i obraz všeho, oč společně usilovali.
Sbor opery Jihočeského divadla pod vedením sbormistra Martina Veselého nabízí pestrou kytici vesměs legendárních písniček v rytmu foxtrotu, blues, tanga, waltzu, rumby, slowfoxu i písničky pochodové a trampské. Kdo by neznal a třeba si i rád společně nezazpíval Tmavomodrý svět, Mercedes, Ezopa a brabence, Život je jen náhoda, Holduj tanci pohybu…

Písničky zazní v doprovodu klavíru, kontrabasu a bicích.

Délku pořadu je možné uzpůsobit dle možností pořadatele.

Benjamin Britten

Tato opera je určena pro dětské i dospělé účinkující stejně jako diváky. Do první části nazvané Zahrajem si operu! (Let’s Make an Opera!) je zapojeno i publikum a v průběhu hry se tvoří a zkouší opera, která se ve druhé části odehraje. Jejím hlavním hrdinou je malý Sam, kterého kominický mistr (Černý Bob) využívá k čištění komínů tam, kam by se dospělý nedostal. Sam uvízne v komíně a děti hrající si v pokoji na schovávanou ho zachrání a pomůžou mu se před Černým Bobem schovat a nakonec uniknout. Autor Benjamin Britten patří vedle Henryho Purcella, Ralpha Vaughana Williamse a Edwarda Elgara k nejvýznamnějším britským skladatelům, ale také mezi nejvíce ceněné autory hudby 20. století, vedle Stravinského, Schönberga, Bartóka, Ravela, Janáčka a dalších. V řadě jeho světoznámých oper zaujímá Kominíček (The Little Sweep) zvláštní místo. Ačkoli měl jinak komplikovaný Britten vždy k dětské duši blízko, opera, jež by takto cílila na dětské publikum, je v jeho tvorbě ojedinělá. Inscenace se zhostí režisér a umělecký šéf souboru Malého divadla Petr Hašek.

více > >více > >více > >více > >

Kronikáři

stručné dějiny světa v muzikálu
premiéra: 17. 3. 2017

La traviata

romantická opera
premiéra: 20. 10. 2017

Má vlast

/ cyklus symfonických básní
premiéra: 28. 10. 2018

OPERETA GALA #1

/ 200. narozeniny papá Offenbacha!
premiéra: 19. 11. 2018
David Hlaváč, Helena Kebrtová, David Košťák

Pro děti 8+

Víte, jak Kolumbus objevil Ameriku nebo jak vedla Johanka z Arku francouzské vojsko do boje? Co když to ale bylo trochu jinak, než jak nás to učili ve škole? Čtrnáctiletému Matyášovi zbyla po tátovi jen hromada zakázaných kronik ve sklepě a jejich vábení se prostě nedalo odolat. A tak se ztratil v dějinách. Jenomže být u toho, když se píše historie, to je někdy pěkně zapeklitá záležitost. Zvlášť, když cestujete ze století do století a snažíte se při tom najít tátu.

Původní rodinný muzikál o příběhu táty a syna na pozadí zběsilého kolotoče dějin. 

Společný projekt Malého divadla, činohry, opery a baletu JD.

V pokladně Jihočeského divadla nebo u našich uvaděčů lze zakoupit soundtrack z muzikálu Kronikáři, v prodeji je také v digitální formě na Supraphonline. CD je také možné stáhnout  např. na iTunesGoogle music a nebo streamovat na Spotify, Deezer Apple music apod. 

Giuseppe Verdi

Po dvanácti letech se na repertoár vrací „ta která sešla z cesty“ – jedna z nejslavnějších operních hrdinek všech dob, Violetta Valéry. Jejím reálným předobrazem byla Maria Duplessis, oslňující hvězda pařížské vyšší společnosti 40. let 19. století. Výjimečný ženský osud, láska, které tato proslulá kurtizána nejvyšší obětí dokázala, že ji miluje víc než sebe, to vše sugestivně zpracoval už Alexandre Dumas ml. v novele Dáma s kaméliemi a sám ji poté zdramatizoval. Když tuto hru uviděl v roce 1852 v Paříži Verdi, rázem v ní spatřil zrcadlo svých vlastních citů k osudové ženě, pěvkyni Giuseppině Strepponi. Tato inspirace podnítila hudební drama, jež svou ryzostí ční nad dobou i prostředím a vybízí k stále novým inscenačním řešením. V režii a choreografii Veroniky Poldauf Riedlbauchové vystoupí v hlavní roli jako host sólistka opery ND Marie Fajtová v alternaci s Marií Bisso.

Svatopluk Sem získal za roli otce Germonta celostátní Thálii 2017!

Bedřich Smetana

Jihočeské divadlo ve spolupráci s městem Českém Budějovice pořádá slavnostní koncert ke stému výročí vzniku samostatného Československého státu.

Žijeme v krajině utvářené Vltavou a Dunajem, která je geografickým i kulturním srdcem Evropy. Koncertem se snažíme připomenout pestrý hudební život dokreslující historicko-kulturní podhoubí vzniku samostatného Československého státu před 100 lety.

Československo bylo vyhlášeno 28. října 1918. Jeho hranice byly vymezeny mírovými smlouvami
a z nich vycházejícími rozhodnutími v rámci versailleského mírového systému.

První souborné provedení celého cyklu Má vlast se konalo 5. listopadu 1882 v Praze na Žofíně.
Dílo vzniklo v době dozvuků českého národního obrození, postupně se z něj stalo jedno z vrcholných děl české klasické hudby. Má vlast se každoročně hraje například jako první zahajovací dílo na festivalu Pražské jaro a 28. října v den české státnosti.
 

První z plánovaného cyklu koncertů, které nás budou čas od času provázet světem operety, se obrací přímo k její kolébce, do Francie, a také k jejímu otci Jacquesu Offenbachovi (1819 – 1880), jenž v této sezóně oslaví své 200. narozeniny. Těžko ovšem říci kde, zda v hudebním nebi, nebo raději ve svém veselém „podsvětí“. Nejen Offenbachem je však opereta živa, v pořadu zazní i řada dalších, známých i méně známých vybroušených klenotů francouzské provenience (Hervé: Mam‘zelle Nitouche, Lecoq: Giroflé-Girofla). Návštěvníci se mohou těšit na vynikající kmenové sólisty opery JD i zajímavé hosty. Orchestr opery JD vystoupí pod taktovkou Martina Peschíka.
 

více > >více > >více > >více > >

Prodaná nevěsta

komická opera
premiéra: 12. 10. 2018

Příležitost dělá zloděje

/ aneb Italština pro zamilované
operní crazy komedie se záměnou identit
premiéra: 7. 10. 2016

Rusalka

/ Otáčivé hlediště
opera
premiéra: 17. 7. 2014

Trubadúr

drama osudné záměny identity
premiéra: 20. 1. 2017
Bedřich Smetana

Partnery inscenace jsou: Národní podnik Budějovický Budvar a Auta Borek.

Smetanova anekdota o nevěstě, kterou ženich prodá sám sobě, patří mezi nejúspěšnější komické opery. Byla zkomponována původně jako zpěvohra s mluvenými dialogy a sám skladatel ji označil jako „hračku“, kterou vnímal jako vítané rozptýlení od vážných oper. Přesto se nerodila snadno a Smetana svůj osobitý „národní styl“ cizeloval pečlivě a až čtvrtá verze opery se stala verzí finální. „Prodanka“, jak jsme si ji familiárně překřtili, už od doby svého vzniku před více než 150 lety symbolizovala příslovečnou českou hudebnost a smysl pro humor. Smetanovy veselohry však vedle komiky obsahují vždy i velkou dávku niterného citu a lyriky, srozumitelné snad každému, kdo chce tento jedinečný hudební dar přijmout a radovat se z něho. Prodaná nevěsta je nejen zakladatelským dílem národní české opery, ale také stále životnou, laskavou i trochu sebeironickou hudební komedií, stále atraktivní pro diváky napříč věkovým spektrem. Patří zaslouženě ke zlatému fondu české i světové opery. Na repertoár opery JD se vrací po více než dvaceti letech v hudebním nastudování Maria De Rose a režii mladého talentovaného režiséra Marka Mokoše. Roli Mařenky ztvární renomovaná sopranistka, rodačka z Vidova, Jana Šrejma Kačírková v alternaci s naší kmenovou sólistkou Kateřinou Špilauer Hájovskou.

Upozorňujeme diváky, že se v představení používá stroboskop.

Gioacchino Rossini

Slibně rozjetý operní road-trip do Neapole končí v bláznivých zmatcích v momentě, kdy na dálku dohodnuté námluvy nečekaně zkomplikuje záměna aut a následně i osob. Když se navrch přidají i vrtochy půvabné, nicméně temperamentní Italky, je to příslib zábavy nejen pro milovníky opery. Tato méně známá Rossiniho jednoaktovka je třetí operou teprve dvacetiletého skladatele podle námětu stejnojmenné francouzské komedie Eugèna Scribe. Pro svůj režijní debut v JD si ji vybral šéf opery Tomáš Studený, který je i autorem nového českého znění.

Antonín Dvořák

Rezervace vstupenek od 1. 10. 2018 

Dvořákova nejkrásnější opera nezazní nikde lépe, než před Otáčivým hledištěm. Současné ztvárnění tohoto hudebního klenotu mělo svou premiéru v roce 2014 v režii jednoho z nejvýraznějších českých operních tvůrců Jiřího Heřmana a pod taktovkou generálního hudebního ředitele opery JD Maria De Rose. Tato inscenace se zařadila k nejoriginálnějším divadelním projektům před Otáčivým hledištěm.

Představení je opatřeno titulky v češtině, angličtině a němčině (vhodné i pro sluchově postižené)Více informací ZDE.

Giuseppe Verdi

Ústřední postavou tragického příběhu je žena poznamenaná hrůzným traumatem minulosti. Její neukojitelná touha po pomstě v ní pozvolna ničí všechno lidské a stane se nakonec osudnou i pro Manrica a Lunu, dva soky v lásce, kteří až do poslední chvíle netuší, že jsou ve skutečnosti sourozenci. Drama situované původně do Španělska 15. století podle námětu Antonia Garcíi Gutiérreze je plné vyhrocených situací, zachycených v hudbě geniálního italského melodika. Trubadúr patří jistě právem k hrstce nejhranějších oper, které stále lákají další interprety i inscenátory. V italském originále s českými a německými titulky.

více > >více > >více > >více > >

Turandot

/ Otáčivé hlediště
Orientální pohádka v italské opeře
premiéra: 2. 8. 2019

Utajený koncert #6

/ Klusem, cvalem, tryskem převážně pod španělským nebem
koncert
premiéra: 18. 5. 2018

Vánoční koncert

Zpívání v dešti

muzikál
premiéra: 13. 2. 2015
Giacomo Puccini

Rezervace vstupenek od 1. 10. 2018 

Turandot je překrásná, ale krutá princezna, která se zbavuje svých nápadníků tak, že jim dává hádanky a nechává je setnout, když je neuhodnou. Princ Kalaf tři hádanky uhodne a princeznu může mít, jenže místo toho dá raději v sázku vše, aby získal její srdce…

Není divu, že Turandot se téměř okamžitě po svém uvedení stala jednou z nejoblíbenějších oper světového repertoáru. Má totiž všechno, co činí operu skutečně velkolepou. Silný příběh se symbolickými přesahy, pompézní jevištní obrazy, vyhrocené konflikty, spád a především naprosto úchvatnou hudbu, bohatou na podmanivé melodie. Jednou z nich je třeba slavná árie prince Kalafa „Nessun dorma…“, která si svou oblíbeností nezadá ani s největšími hity populární hudby. Mimořádný zážitek ovšem slibuje i nastudování Turandot, vůbec poprvé zde, v neopakovatelné atmosféře Otáčivého hlediště, se špičkovými sólisty, pod taktovkou Maria De Rose a v režii Tomáše Pilaře.

Puccini komponoval Turandot s vědomým úsilím vytvořit své životní dílo, v posledních letech života, kdy bojoval se smrtelnou nemocí. Libretisté Giuseppe Adami a Renato Simoni horečně hledali pro skladatele vhodnou předlohu, již se nakonec podařilo nalézt ve stejnojmenné hře významného italského dramatika Carla Gozziho (1762), který se zas nechal inspirovat sbírkou perských pohádek Tisíc a jeden den. Puccinimu se však přes nesmírné nasazení nepodařilo operu dokončit, a tak dvě závěrečné scény opery podle autorových skic a poznámek dokomponoval jeho přítel a žák Franco Alfano. 

Představení je opatřeno titulky v češtině, angličtině a němčině (vhodné i pro sluchově postižené)Více informací ZDE.

Utajený koncert #6
Klusem, cvalem, tryskem převážně pod španělským nebem
18. května 2018 / odjezd v 19.00 od Jihočeského muzea

Koncertujeme na neobvyklých místech

Koncertní projížďka z populárních skladeb G. Bizeta, F. von Suppé, A. Dvořáka, G. Rossiniho a Joaquína Rodriga

Georges Bizet: Carmen (orchestrální suita z opery) 

Joaquín Rodrigo: Concierto de Aranjuez (koncert pro kytaru a orchestr)

Franz von Suppé: Lehká kavalerie (předehra k operetě)

Antonín Dvořák: Karneval (koncertní předehra), op. 92

Gioacchino Rossini: Vilém Tell (předehra k opeře)          

Sólo na kytaru Barbora Kubíková

Dirigent Mario De Rose

Orchestr opery Jihočeského divadla

S nadcházejícími nejkrásnějšími svátky roku se blíží také očekávaný koncert operního souboru – tradičně již v katedrále sv. Mikuláše v Českých Budějovicích. Tentokrát – vedle neodmyslitelného symbolu českých Vánoc, České mše vánoční „Hej, mistře“ J. J. Ryby – zazní na počest narození Páně rovněž výběr z rozsáhlého oratoria Georga Friedricha Händela Mesiáš. Obě dramaturgicky rozdílné skladby však jistě dokáží povznést nejširší posluchačské spektrum poselstvím naděje, lásky i zrozením života.

 

B. Comden, A. Green & N. H. Brown, A. Freed

Od chvíle, kdy se na stříbrném plátně objevil americký stejnojmenný filmový muzikál režiséra a tanečníka Gene Kellyho, uplynulo už 65 let. Podobně jako u pozdějšího filmového – i divadelního – evergreenu Někdo to rád horké, tvůrci „Zpívání“ děj zasadili do zlatých dvacátých. Nestárnoucímu milostnému příběhu z Hollywoodu oněch let neodolatelně, ale především láskyplně parodujícího zmatky kolem vynálezu zvuku ve filmu už dávno sluší i divadelní prkna. Vraťme se se slavným hereckým párem Donem Lockwoodem a Linou Lamontovou zpátky do roku 1927 a postavme je před zapeklitý úkol – na plátně nejen poprvé promluvit, ale i zazpívat!

více > >více > >více > >více > >
© 2002 - 2018 Marten & Louis, spol. s.r.o., www.marten-louis.cz // design - www.designatelier.cz
Připomínky a návrhy zasílejte na czech@marten-louis.cz.
Všechna práva vyhrazena, Jihočeské divadlo, příspěvková organizace
Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice
Zásady ochrany osobních údajů