Klíče odnikud

/ taneční divadlo Petra Zusky

first night: 23. 3. 2018
Tweetněte nás!

Celovečerní taneční divadlo se opírá o ostrý kontrast dvou velice rozdílných hudebních děl. Jde o skladby dvou neporovnatelných geniálních českých skladatelů, Dvořákovo Requiem a Janáčkovu klavírní lyriku. V prvním případě jde o „vysokou“ duchovní symfonicko-vokální hudbu, v druhém o „pouhý“ a jakoby osamocený klavír. Celovečerní „choreografická variace“ Petra Zusky je inspirována nedávnou návštěvou dnes již úplně opuštěného domu jeho prarodičů. Ten byl po několik posledních desetiletí obýván jednou osamocenou ženou, která zde posléze v naprosté samotě i zemřela.

Hudba: fragmenty z Requiem A. Dvořáka a klavírního cyklu Po zarostlém chodníčku L. Janáčka

Documents
Tisková zpráva
Plakát k představení
Foto Honza Sakař, grafický design Marek Vácha
Media
Týden.cz
2. 8. 2018
Taneční aktuality
26. 7. 2018
Milk and Honey
03_04_2018
Divadelní noviny
17. 4. 2018
Divadelni-noviny.cz
17. 4. 2018
Zakulturou.cz
4. 4. 2018
Ceskatelevize.cz
3. 4. 2018
Rozhlas.cz
3. 4. 2018
Tanecniaktuality.cz
31. 3. 2018
Instinkt
29. 3. 2018
Jihoceskatelevize.cz
Za kulturou z 20. 3. 2017
Rozhlas.cz
27. 3. 2018 / 15.00
Operaplus.cz
26. 3. 2018
Rozhlas.cz
25. 3. 2018
Deník
23. 3. 2018
Deník.cz
23. 3. 2018
idnes.cz
23. 3. 2018
Impuls.cz
23. 3. 2018
24zpravy.com
23. 3. 2018
Kulturne.com
22. 3. 2018
Operaplus.cz
21. 3. 2018
Právo
21. 3. 2018
TV Jéčko
21. 3. 2018 / 5 minuta vysílání
MF dnes
20. 3. 2018
Scéna.cz
20. 3. 2018
Týden.cz
20. 3. 2018
Jihoceskykalendar.cz
20. 3. 2018
Regionalnitelevize.cz
19. 3. 2018
 
Choreography Petr Zuska
Set design Jan Dušek
Costumes Pavel Knolle
Sound design Zbyněk Perla
Assistants of choreographer Béla Kéri Nagy, Zdeněk Mládek

 
Duration / 70 min.
Wednesday
23. 1. 2019
19:00 Metropol HC České Budějovice book nowMy ABO
Saturday
13. 4. 2019
19:00 Metropol HC České Budějovice book nowMy ABO

Mé nové celovečerní taneční divadlo s názvem KLÍČE ODNIKUD se opírá o ostrý kontrast mezi dvěma velice rozdílnými hudebními díly dvou neporovnatelných geniálních českých skladatelů. Zazní fragmenty z Dvořákova Requiem a Janáčkovy klavírní lyriky, konkrétně z cyklu Po zarostlém chodníčku.
V prvním případě jde o vysokou duchovní a plnou symfonicko-vokální hudbu, v druhém o „pouhý“ a jakoby osamocený klavír.
Dvořák své Requiem komponoval v období, kdy byl na vrcholu svých tvůrčích sil, v čase své největší umělecké expanze. Ač se z podstaty věci jedná o mši za zesnulého, tato skladba není přímou reakcí na nějakou osobní tragédii (jako např. u Stabat mater), ale spíše velkolepou oslavou Boha. Je protkána esencí věčných otázek po smyslu lidského bytí a existence vůbec a v neposlední řadě vírou v naději.
Naproti tomu Janáčkův klavírní cyklus Po zarostlém chodníčku vyvěrá z jednoho z nejzoufalejších období skladatelova života, kdy mu vedle několika profesních, z tehdejšího pohledu „proher“, zemřela jednadvacetiletá dcera Olga. Jde tedy o záležitost velice niternou, křehkou, ale zároveň dynamickou a drásající.
Má vlastní celovečerní „variace“ na výše zmíněná témata, je inspirována mou nedávnou návštěvou, dnes již úplně opuštěného domu po mých prarodičích. Ten byl po několik posledních desetiletí obýván osamocenou ženou, která zde posléze v naprosté samotě i zemřela.
Zoufalá a vyšinutá schizofrenička, uzavřená do svého vlastního světa strachu a hrůzy ze všeho okolo, jíž nebylo pomoci. Obklopena tmou plnou reje svých neuspořádaných démonů a zároveň svazky pedantně a přesně nadepsaných klíčů.
Byla to má teta, které je můj nový opus věnován.
/ Petr Zuska

 

Divadelní dílny

JAK SE DĚLÁ BALET / Víte, co je to pas-de-deux, battement, balerína nebo rond de jambe? Tušili jste, že balet nevyžaduje pouze ladné pohyby těla, ale také smysl pro rytmus, dynamiku, souhru s partnerem a herecké dovednosti? Dovedete si představit, jak se vymýšlí a učí baletní choreografie? Jak číst baletní představení, v němž je do přesných pohybů zakletý celý příběh? Členové baletního souboru JD Tereza Szentpéteryová a Zdeněk Mládek vás uvedou do magického světa baletu a pod jeho vedením si budete moci vyzkoušet některé baletní pozice anebo postavit vlastní minichoreografii. / pro 2. stupeň ZŠ a SŠ / Po dílně je možné navštívit trénink baletního souboru



Představení bez přestávky.

Discussion
Submit your reply

Klíče odnikud, 6. 12. 2018

Tradičně dobrý námět, režie a hlavně choreografie Petra Zusky. Po "experimentech" Attily Egerházi, který se snažil přesvědčovat, že jedině on dělá skutečný tanec-balet. Konečně povedené představení s dobrým výběrem hudby našich skladatelů, včetně živého provedení klavírního výběru Boženou Steinerovou. V roli ONA tanečnice si potlesk zasloužila Ayano NAGAMORI. Přeji šéfovi baletu panu Lukáši Slavickému i celému souboru ať vzbudí opět zájem o balet u příznivců divadla. Děkuji.  
Karel Přibyl

Klíče odnikud, 7. 5. 2018

Dnes jsem díky tomuto představení prožila hluboký umělecký zážitek! Úžasná choreografie, sugestivní scéna i kostýmy a vynikající výkony tanečníků! Všem aktérům velice děkuji! Srdečně
Miroslava Marie Kindlová

Klíče odnikud, 23. 4. 2018

Klíče odnikud je úžasně silné představení o utrpení nemocné osamělé lidské duše, jehož zhlédnutí mohu jen doporučit. Dlouhotrvající ovace publika byly rozhodně na místě. Blahopřeji a děkuji všem účinkujícím!
L. M. Maršíková

Klíče odnikud, 26. 3. 2018

Hluboký zážitek. Pravé "rituální" taneční divadlo, chvílemi mi nejen z tanečních výkonů, ale z celé inscenace a ze spojení Dvořáka, Janáčka a osobního příběhu Petra Zusky běhalo "chvění" po zádech. A tak (jako trochu pragocentrický) návštěvník Metropole z metropole mohu říci, že ta cesta na Jih za kulturou se vyplatí. Díky moc.
Jan Bílý

Klíče odnikud, 26. 3. 2018

Byl to hluboky zazitek, potvrzuji a blahopreji a rozhodne bych to rada videla jeste jednou.
Marie Soukupová

Klíče odnikud, 26. 3. 2018

Světové představení!
Hana Galisová

Klíče odnikud, 26. 3. 2018

Byl to fantastický zážitek. Něco takového ještě Budějovice nezažily. Ovace nebraly konce. Doporučuji všem! 
Jana Holická


Submit your reply

Your name    kontakt


Antispam filter: Sum 376 + 1 is:

Tímto, v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů, v platném znění, prohlašuji, že mi je alespoň 16 let a uděluji tak svůj souhlas se zpracováním uvedených údajů příspěvkové organizaci Jihočeské divadlo, se sídlem Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice, IČO: 00073482, za účelem zveřejnění vašeho ohlasu. Upozorňujeme, že anonymní ohlasy a ohlasy obsahující vulgarismy nebudou na našich stránkách zveřejňovány! Osobní údaje bude správce zpracovávat manuálně i automaticky přímo prostřednictvím svých zaměstnanců a dále prostřednictvím společnosti Marten & Louis, spol. s.r.o., IČO: 26016168, se sídlem Kostelní 942/46, České Budějovice. Osobní údaje předané tímto způsobem budou uloženy v databázi Jihočeského divadla maximálně po dobu 10 let od vložení a mohou být libovolně upravovány či smazány manuálně i automaticky, online či přes zaměstnance společnosti.  Odvolání souhlasu se zveřejněním či zpracováním poskytnutých dat lze online v této servisní sekci či e-mailem na osobniudaje@jihoceskedivadlo.cz.  V případě podezření na neoprávněné použití Vámi poskytnutých údajů máte právo předat podnět k šetření Úřadu pro ochranu osobních údajů. Více informací zde.

© 2002 - 2018 Marten & Louis, spol. s.r.o., www.marten-louis.cz // design - www.designatelier.cz
Připomínky a návrhy zasílejte na czech@marten-louis.cz.
Všechna práva vyhrazena, Jihočeské divadlo, příspěvková organizace
Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice
Zásady ochrany osobních údajů