Kauza Kafka

/ jednoaktový balet

premiéra: 22. 11. 2013 derniéra: 17. 1. 2016
Tweetněte nás!

Jednoaktové baletní představení, které pojednává o osobnosti a životě vynikajícího spisovatele Franze Kafky. Viktor Svidró v nominaci na celorepublikovou Cenu Thálie! Attila Egerházi získal Cenu za autorské dílo Attila Egerházi za inscenaci Kauza Kafka a Cenu za nejlepší sólistický výkon Viktor Svidró za interpretaci role Kafky na Soutěžní přehlídce současné taneční tvorby ČR BALET 2014.

V inscenaci zazní části skladeb:
Arvo Pärt (1935) – Tabula rasa (Ludus), Summa for Strings
Henryk Górecki (1933 - 2010) – Concerto For Harpsichord and String Orchestra
Alfred Schnittke (1934 – 1998) – Concerto Grosso No. 1
  

 

Dokumenty
Plakát k představení
foto Richard Nowak / design Marek Vácha
Tisková zpráva
Z médií
Scéna.cz
25. 1. 2016
Tanecniaktuality.cz
25. 1. 2016
Operaplus.cz
19.1.2016
Tanecniaktuality.cz
18.1.2015
Divadlo.cz
19.1.2015
Operaplus.cz
16.1.2015
Scéna.cz
19.1.2015
Divadelní noviny
ročník 23 / 27. 5. 2014
Deník
29. 3. 2014
MF dnes
31. 1. 2014
Deník
30. 1. 2014
Deník
30. 1. 2014
Deník.cz
29. 1. 2014
Tanecniaktuality.cz
29. 1. 2014
Divadelní noviny
ročník 23 / 8. 1. 2014
Taneční zóna
část 1 / zima 2013
Taneční zóna
část 2 / zima 2013
Deník
4. 1. 2014
Divá báze
18. 11. 2013
Rozhlas.cz
22. 11. 2013
recenze / Markéta Mališová, ředitelka společnosti Franze Kafky
25. 11. 2013
Deník
23. 11. 2013
Ihned.cz
23. 11. 2013
Informuji.cz
23. 11. 2013
Landshuter Wochenblatt
13. 11. 2013
MF dnes
18. 11. 2013
Scéna.cz
18. 11. 2013
Divadlo.cz
14. 11. 2013
 
Choregrafie, režie a dramaturgie Attila Egerházi
Asistenti choerografa a baletní mistři Shirley Esseboom, Linda Svidró Schneider
Scénografie Loes Schakenbos
Světelný design Loes Schakenbos
Představení řídí Michaela Freudenschussová

 

Kauza Kafka očima choreografa

Toto jednoaktové taneční dílo zobrazuje Kafkův jedinečný pohled na svět: jeho vztah ke společnosti, jeho názor na moc a byrokratický systém.
Záměrem inscenace není ztvárnit příběhy známých či méně známých Kafkových literárních děl.

V prvé řadě jsem se chtěl soustředit na Kafkovo vidění světa, na jeho životní postoje. Existenciální otázky, které jeho dílo klade každému čtenáři, jsem konfrontoval s vlastními, ale nesnažil se na ně najít jednoznačné odpovědi.
V centru tanečního dramatu stojí sám spisovatel Kafka - žije svůj reálný každodenní život, který se neustále střetává s jeho niternými pocity a představami. Choreografie je složena z jednotlivých obrazů, které na sebe navazují, ale zároveň tvoří samostatné výjevy Kafkových vizí.
V inscenaci je možné identifikovat postavy z Kafkových děl (Zámek, Proces), ale i postavy, s nimiž autor vstupoval do konfliktu ve svém každodenním životě – reprezentanty moci a byrokracie a jejich konfliktní prostředí.

Kafka se pohybuje v abstraktním světě, stejně abstraktním jako je použitá hudba, plná emocí, různých témat a znepokojivých otázek.
Kafka žil ve dvou světech. Jedním byl reálný život úředníka v pojišťovně, druhým svět umělecký: „Moje zaměstnání je pro mne nesnesitelné, protože odporuje mému jedinému povolání, a tím je literatura“. Dva rozdílné světy se střetávají v osobnosti jednoho člověka. Odtud pramení rozličné, často absurdní situace, motivy vyřazenosti, izolovanosti, groteskní humor, ironie, tragédie, bezvýchodnost...
Kafkův sled vizí, které se promítnou formou tance, chce v průběhu představení ukázat celistvou osobnost spisovatele a jeho vnitřní život: „Nezoufat si, ani nad tím, že si nezoufáš. Když už se zdá, že všemu už je konec, přece jen se ještě dostaví nové síly, to právě znamená, že žiješ!“

/ Attila Egerházi



foto / Michal Siroň

Z vašich ohlasů
Přidejte svůj ohlas

Kauza Kafka, 26. 1. 2016

Kafka v Praze. Nad mé očekávání se mě představení líbilo a děkuji všem tanečníkům za pěkný večer. Nejvíce mě zaujali svým výkonem, jak výrazovým, tak pohybově razantním tanečníci Zdeněk Mládek a Kairi Hayashida více než představitel Kafky Viktor Svidro, očekával jsem od něho více. Přesto všem díky.
Patrik

Kauza Kafka, 22. 1. 2016

Dnes mi volal kamarád z Německa, který náhodně při návštěvě Prahy o uplynulém víkendu shlédl představení Kauza Kafka. Inscenace jej jedním slovem nadchla. Gert byl mimořádně překvapen, když zjistil, že toto představení, které on sám označil za, cituji: "Nejlepší balet, jaký kdy viděl.", má svoji "domovskou scénu" v Českých Budějovicích. Tvůrcům představení i všem interpretům tedy tímto od něj ráda vyřizuji upřímné blahopřání. Mimochodem: kdy bude opět možnost shlédnout toto dílo v Českých Budějovicích? Při správném uchopení Ateliérem 3D by  návštěva Kauzy Kafka možná pomohla nejednomu maturantovi úspěšně složit zkoušku z literatury...
L. M. Maršíková

Kauza Kafka, 22. 1. 2016

Děkuji moc za krásný nedělní večer ve společnosti Kafky. Skvělá choreografie, výborní tanečníci!! Těším se na další krásné zážitky v jejich společnosti! Byl to neskutečný zážitek plný emocí a famozní energie.
Jana B.

Kauza Kafka, 20. 1. 2016

Též se chci vyjádřit k baletu. Připouštím že "Kafka" měl myšlenku,ale jako jediné představení z pěti které jsem měla možnost spatřit. Ostatní pouhá bezduchá cvičení. Bohužel. Tanečníci vynikající, ale choreograf?
Eva Zárubová

Kauza Kafka, 20. 1. 2016

Velký dík za velmi silný zážitek z představení Kauza Kafka v Praze 17.1.2016. Nápaditá, originální choreografie v perfektním souladu s hudbou, SKVĚLÉ taneční výkony, jak Viktora Sidró, tak i ostatních účinkujících. Byl to neskutečný gejzír emocí a když spadla opona, následovalo několikavteřinové ohromené absolutní ticho, kdy diváci ještě  vstřebávali to, co viděli, a taky jen pomalu a neochotně přijímali fakt, že tak nádherné představení končí. Teprve potom vypukly ovace a nadšený potlesk. Těším se, že budeme mít v Praze ještě možnost vidět další inscenace A. Egerháziho. Přeji vám všem spoustu dalších nápadů a povedených nadprůměrných inscenací.
Š. Morávková

Kauza Kafka, 19. 1. 2016

Vyjadřují všem  účinkujícím z baletu Kauza Kafka obdiv a děkuji za kulturní zážitek. Těším se na další vystoupení a moderní chorografii baletu.
Helena Zdrubecká

Kauza Kafka, 6. 10. 2014

Dobrý večer, moc děkuji za krásné dnešní představení v Brně! SKVĚLÉ taneční výkony!  
Elizabeta

Kauza Kafka, 10. 4. 2014

Dobrý den, děkuji za krásné dnešní představení v Písku. Úžasný výkon, děkuji a smekám, máte můj obdiv.  
Iveta Česká

Kauza Kafka, 10. 4. 2014

Dneska jsme videli tento balet v Pisku. Bylo to nadherne a pusobive. Slozita choreografie, vyborna hudba, skvele vykony tanecniku ... diky za krasny zazitek. Divadlo bylo plne a bylo hodne mladych lidi kolem 20ti let.  
Veronika

Kauza Kafka, 31. 3. 2014

V uplynulem tydnu jsem byla na predstaveni Kauza Kafka. Moc se mi libilo a dekuji. Ted sleduji predavani cen Thalie a drzim palce. Vim proc.....
Iva Klikova

Kauza Kafka, 22. 1. 2014

Kauza Kafka byl první balet, jež jsem v životě viděl. A baletu jsem se bál. Kafku nijak extrémně neprožívám a rozhodně se neřadím k jeho skalním fanouškům, ale po prvních tónech a prvních "pohybech" mi bylo jasné, že umění se má hlavně prožívat. Představení bylo neskutečně krátké a "akcí nabité", neztratilo dech a každý divák si ho musel maximálně užít. Už se baletu nikdy více bát nebudu a určitě si na něj ještě někdy zajdu.
Filip Ivanovič Procházka

Kauza Kafka, 22. 1. 2014

Kauza Kafka - jedno z nejlepších baletních vystoupení a skvělé taneční výkony! Děkuji Vám!
Michaela Pártlová

Kauza Kafka, 22. 1. 2014

Dobrý den, naposledy jsem byla v JD na baletu Kauza Kafka. Byl to, pokud vím, můj první balet a byla jsem nadšená! Balet byl jednoaktový, tudíž mi přišel spíše taneční než technický. Představení trvalo hodinu bez přestávky, což byl ideální čas. Velice se mi líbil hlavní představitel, který roli zvládl se vší dynamikou. Kafku jako spisovatele mám moc ráda a v baletu se mi promítala jak jeho díla, tak i život. Navíc konec byl opravdu strhující! Určitě doporučuji ostatním! 
Gabriela Mocová

Kauza Kafka, 28. 11. 2013

Musím přiznat, že jsem na toto představení šla se smíšenými pocity a bála jsem se uchopení tématu. Ale již při prvních tónech skvělé hudby, která podtrhávala dech beroucí výkony tanečníků, jsem seděla bez pohnutí až do konce. Kauza Kafka je jedno z nejlepších představení, jaké jsem v podání baletu JD viděla. Děkuji!  
M. Pártlová

Kauza Kafka, 26. 11. 2013

Představení se nám moc líbilo, skvělá hudba a výkony představitelů byly fascinující, obzvlášť pak hlavního hrdiny. Rozhodně jsme se nenudily a představení doporučujeme!  
Jarka Marková
starší >>


Přidejte svůj ohlas

Vážení návštěvníci webových stránek Jihočeského divadla, upozorňujeme, že anonymní ohlasy a ohlasy obsahující vulgarismy nebudou na našich stránkách zveřejňovány!

Vaše jméno    kontakt


Kontrola proti robotům: Součet 2 + 656 je:

Tímto, v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů, v platném znění, prohlašuji, že mi je alespoň 16 let a uděluji tak svůj souhlas se zpracováním uvedených údajů příspěvkové organizaci Jihočeské divadlo, se sídlem Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice, IČO: 00073482, za účelem zveřejnění vašeho ohlasu. Upozorňujeme, že anonymní ohlasy a ohlasy obsahující vulgarismy nebudou na našich stránkách zveřejňovány! Osobní údaje bude správce zpracovávat manuálně i automaticky přímo prostřednictvím svých zaměstnanců a dále prostřednictvím společnosti Marten & Louis, spol. s.r.o., IČO: 26016168, se sídlem Kostelní 942/46, České Budějovice. Osobní údaje předané tímto způsobem budou uloženy v databázi Jihočeského divadla maximálně po dobu 10 let od vložení a mohou být libovolně upravovány či smazány manuálně i automaticky, online či přes zaměstnance společnosti.  Odvolání souhlasu se zveřejněním či zpracováním poskytnutých dat lze online v této servisní sekci či e-mailem na osobniudaje@jihoceskedivadlo.cz.  V případě podezření na neoprávněné použití Vámi poskytnutých údajů máte právo předat podnět k šetření Úřadu pro ochranu osobních údajů. Více informací zde.

© 2002 - 2020 Marten & Louis, spol. s.r.o., www.marten-louis.cz // design - www.designatelier.cz
Připomínky a návrhy zasílejte na czech@marten-louis.cz.
Všechna práva vyhrazena, Jihočeské divadlo, příspěvková organizace
Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice
Zásady ochrany osobních údajů