- Jihočeské divadlo
- Jana Zenkerová
Repertoár
Mechanický pomeranč
Tomáš Rychetský, Ondřej Vinklát
Surreální taneční groteska
Vize budoucnosti, která se stala naší současností. Právě ta fascinovala Mad Max, Orwelův 1984, Buῆuelův Zlatý věk, kyberpunk, Kubricka, Anthonyho Burgesse a také balet Jihočeského divadla. Vůbec poprvé převedené legendární dílo Mechanický pomeranč do taneční inscenace. Dekadentně surreální taneční groteska odkrývá, co se stane, když se mocní rozhodnou udělat z nás své loutky. Necháme se?
Mechanický pomeranč získal cenu za nejlepší choreografii na Soutěžní přehlídce současné taneční tvorby BALET 2023. Zároveň obdržel čestné uznání za původní hudbu a scénografii. Sebastiano Mazzia pak obdržel cenu za nejlepší sólistický výkon v roli Alexe, za svůj výkon v hlavní roli Alexe byl také nominován na Cenu Thálie 2022.
„...Kontroverzní téma je zpracováno bez zbytečně zatěžující narace. Obrazivá choreografie oproštěná od jakýchkoliv baletních klišé si chvílemi zakládá na milimetrovém timingu, aby vzápětí propukla ve spontánní, živočišný tanec. Z Kubrickova filmu se skvěle podařilo přenést ono "estetické povýšení" násilí skrze hudbu a výtvarné umění. Acherova zvuková stopa si hraje s odkazy na Beethovena a pracuje s hovorovou češtinou; minimalistické výtvarné řešení Evy Jiřikovské překvapuje rafinovanými průhledy a postupně odkrývanou symbolikou. A pak je tu ještě skvělý Sebastiano Mazzia v roli Alexe. Zkrátka nečekané, do paměti se zarývající,“ napsal Roman Vašek (Institut umění - Divadelní ústav)
3+1
Taneční večer tří choreografů/tanečníků baletu Jihočeského divadla plus jednoho hosta. Tanečníci mají chuť tančit i tvořit zároveň – a to vám předvedou během tanečních večerů 3+1. Speciálním hostem bude Viktor Konvalinka, sólista baletu Národního divadla a člen uměleckého uskupení DEKKADANCERS.
Sebastiano Mazzia: Tančila jsem
Tančila jsem je choreografií o vášni. V současnosti jsme si jako lidé zvykli vynikat ve všem, co děláme: skáčeme vysoko, běháme rychle a už nedokážeme selhat… Ale neměly by láska a vášeň být tím, proč by si nás lidé měli skutečně vážit?Inspirováno životem atypické zpěvačky Florence Foster Jenkins.
Béla Keri Nagy: Vír
Rotace vesmíru, oběžná dráha naší planety a nekonečný koloběh života nás stále někam táhnou a předurčují naši životní cestu. V průběhu života se však stává, že z nečekaných důvodů z této cesty sejdeme. Časem nám však naše nejniternější instinkty a zkušenosti připomenou, že bychom se neměli vzdávat své cesty a toho, kam skutečně směřujeme.
Zdeněk Mládek: Pod kůží
V každém z nás naráží snaha být sám sebou na potřebu někam patřit. Ať už je nutkání vlastní realizace sebevětší, v situacích ztráty jistoty a bezpečí jsme často zahnáni do kouta a pod kůží nám nevědomky klíčí nevyhnutelnost „jít s davem“.
Viktor Konvalinka: Vzpomínky staré paruky
Co vše může cítit starý člověk, který se ocitl v domově důchodců? Cítí se osvobozen od svých denních povinností a konečně ve společnosti nových přátel, či jak uvězněný na samotce a utahován v kazajce svých vlastních pocitů a vzpomínek? Odkázán k životu v novém domově mu zbývá jen přijmout, co nabízí, a žít každý den naplno. A vzpomínat na časy, kdy měl celý život ještě před sebou...
Choreografie, světla, kostýmy / Tančila jsem Sebastiano Mazzia
Choreografie, světla, kostýmy / VírBéla Kéri Nagy
Choreografie, světla, scéna, kostýmy / Pod kůží Zdeněk Mládek
Hudba/ Vzpomínky staré parukyAlexander Sadirov
Tristan a Isolda
Alena Pešková
Taneční drama na motivy staré keltské legendy
Smrt a Láska jako přeludy, které ženou svět proti času a prostoru. Smrt a Láska, které zrazují další přeludy, jako jsou přátelství, pravidla a zodpovědnost.
Taneční zpracování známého příběhu zakázané a nenaplněné lásky Tristana a Isoldy nabízí silné prožívání všech emocí, jichž je plný. Emocí, které jsou vykřičené či zašeptané tělem, gestem, výrazem tváře...Téměř beze slov, ale o to intenzivněji.
Libreto, choreografie, režieAlena Pešková
ScénaRichard Pešek
KostýmyAleš Valášek
Asistenti choreografaBéla Kéri Nagy
Labyrint pana Fauna
Marek Svobodník, Štěpán Pechar
Inscenace složená ze dvou choreografií
Faunovo odpoledne
“Každý muž je, nebo alespoň jednou v životě byl, podstatou faunem, tedy lovcem hnaným svými pudy”. Takto by se dala jednou větou shrnout myšlenka této volné adaptace stejnojmenné slavné Nižinského choreografie na námět Mallarmého impresionistické básně.
Obrazovost výjevů, jež člověku zůstanou na mysli po prožití takřka živého snu, podepřeného mnohdy až absurdní symbolikou, je hledáním podstaty “faunovství”. To se skrývá v každém muži, stejně tak jako nymfou je či byla jednou každá žena.
Hudba: C.Debussy, Ondřej Vinklát
Choreografie, režie a dramaturgie / Faunovo odpoledneMarek Svobodník
Hudba / Faunovo odpoledneOndřej Vinklát
Asistent choreografa / Faunovo odpoledneZdeněk Mládek
Popelka
Cinderella op.87, Ballet in 3 acts by Serge Prokofieff and Nikolai Wolkow
Taneční představení pro celou rodinu
Balet Popelka na hudbu Sergeje Prokofjeva patří mezi nejslavnější a nejhranější baletní tituly. Pro soubor baletu Jihočeského divadla vytvořil choreografii a režii Petr Zuska, který již v minulosti s naším souborem velmi úspěšně spolupracoval (Klíče odnikud a Rádio Svobodná Bystrouška). Popelka tak obohatí náš repertoár o novou klasiku.
Choreografie a režiePetr Zuska
Úprava libretaPetr Zuska
HudbaSergej Prokofjev
Hudební nastudování a dirigentDavid Švec