Premiéra baletu Kauza Kafka již tento pátek

Tweetněte nás!
Kauza Kafka / Viktor Svidró / foto Michal Siroň

Doslova za dveřmi je první baletní premiéra této sezóny. Jednoaktový balet Kauza Kafka, který uvedeme v pátek 22. listopadu od 19 hodin v Jihočeském divadle, vytvořil a režíruje umělecký šéf baletního souboru Jihočeského divadla Attila Egerházi. Inspirací mu byla osobnost spisovatele Franze Kafky – jeho život i dílo a především jeho jedinečný pohled na svět.

Kauza Kafka / baletní soubor JD / foto Michal Siroň

Cílem inscenace není ztvárnit příběhy známých či méně známých Kafkových děl, ani vyprávění příběhu. „V centru pozornosti stojí sám spisovatel – žije svůj každodenní život, který se neustále střetává s jeho niternými pocity a představami. Dva rozdílné světy, jež se konfrontují v osobnosti jdenoho člověka, jsou pramenem často absurdních vizí, motivů vyřazenosti, izolovanosti, groteskního humoru, ironie, tragédie či bezvýchodnosti,“ řekl o vzniku nové inscenace Attila Egerházi. Scéna a světelný design vytvořila Loes Schakenbos, kostýmy pocházejí z dílny Bregje van Bahlen.

Kauza Kafka / Béla Kéri Nagy, Cristina Porres Mormeneo / foto Michal Siroň

Stejně abstraktní, jako svět, v němž se Kafka pohybuje, je i použitá hudba skladatelů 20. století Arva Pärta, Henryka Góreckého a Alfreda Schnittkeho, „kafkovská“ hudba plná emocí, různých témat a znepokojivých otázek.

Kauza Kafka / Linda Schneiderová / foto Peter Litvai

Představení vzniklo – podobně jako před dvěma lety Louskáček – ve spolupráci s Landestheater Niederbayern v Pasově. Zde se premiéra Kauzy Kafka uskutečnila již 26. října a následovala řada představení nejen v Pasově, ale také ve Straubingu a Landshutu, velice úspěšných jak u diváků, kteří po každém představení ocenili výkon tanečníků i inscenátory bouřlivými ovacemi, tak u recenzentů.

Kauza Kafka / foto Peter Litvai

„Téměř obklíčen svůdnými ženami, hrozivě působícími správními úředníky a šedou, monotónně anonymní společností zápasil Kafka svůj němý, výrazný boj za něco, co zůstalo v abstraktní rovině. Pravděpodobně tímto znázorněním se Egerházimu podařilo věrohodně zobrazit cítění a myšlení tohoto rozervaného muže. Proto ani nepřekvapilo, že Kafkova smrt byla nejklidnějším momentem inscenace. Za tichých tónů houslí, kráčel Kafka nahý, ale se zdviženou hlavou, vedený dvěma vyšetřujícími úředníky ostře osvětlenými dveřmi na zadním okraji scény. Na konci tohoto divadelního večera plného intenzivních dojmů zůstalo především toto poznání: kafkovská atmosféra nepotřebuje slov,“ shrnula své dojmy z představení Ann-Kathrin Kaufmannová v deníku Straubinger Tagblatt.

Eberhard Iro z Landshuter Zeitung zase vyzdvihl výkon představitele Kafky, Viktora Svidró: „Konflikt jednotlivce a davu, jeho bezmoc vůči aparátu a byrokracii. Tato témata, která jsou v díle Franze Kafky tématy základními, se evidentně odrážejí v Pärtově skladbě „Tabula rasa“: tu neúprosné téma „tutti“, nervy drásající pulsování, tam změna lyrických epizod, v nichž Kafka, v působivém ztvárnění Viktora Svidró, při pokusu se vzepřít naráží na hranice. Tato partie je velmi vysilující. Viktor Svidró se tento večer plazí, kutálí, plave, provádí výskoky a předvádí výrazový tanec proniknutý baletem, zčásti s akrobtickými vložkami při nejvyšším možném tělesném napětí.“

A do třetice – Christian Blümel v Landshuter Wochenblatt uzavírá svůj článek těmito slovy: „Záměrem choreografa Attily Egerháziho je provést diváky labyrintem světa Franze Kafky. Ti se v představení „Kauza Kafka“ nedozvědí o spisovateli o nic méně než v leckterém obsáhlém životopise. A přece se po více než hodině obecenstvo diví: Cože? To už je konec? Bouřlivý potlesk za tuto lahůdku je pro českobudějovický baletní soubor jasným sdělením: Zase k nám prosím brzy přijeďte!“


© 2002 - 2018 Marten & Louis, spol. s.r.o., www.marten-louis.cz // design - www.designatelier.cz
Připomínky a návrhy zasílejte na czech@marten-louis.cz.
Všechna práva vyhrazena, Jihočeské divadlo, příspěvková organizace
Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice
Zásady ochrany osobních údajů