Verdiho Aida v Jihočeském divadle

Tweetněte nás!
WeiLong Tao, Šárka Hrbáčková / foto Michal Siroň

Aida – čtyřiadvacátá opera Giuseppa Verdiho – patří k nejznámějším operním titulům v celé historii tohoto žánru. Titulní postava opery – etiopská otrokyně na faraónském dvoře – patří dokonce vedle Bizetovy Carmen a Pucciniho Toscy k nejoblíbenějším operním hrdinkám vůbec. Světová premiéra se odehrála symbolicky v Káhiře 24. prosince 1871; na jeviště JD se vrací po 49 letech. Aida, jejímž námětem je svár lásky a povinnosti k vlasti na pozadí nepřátelství dvou národů – Etiopanů a Egypťanů, je po Rigolettovi druhou Verdiho operou, kterou generální hudební ředitel opery JD Mario De Rose nastudoval v Českých Budějovicích. Režie se ujal Michal Lang, pro nějž je tato inscenace Aidy první zkušeností s režií opery.

Jana Šrejma Kačírková, WeiLong Tao / foto Michal Siroň

Aida byla v historické budově JD premiérována 6. února 1966 v hudebním nastudování Karla Noska a v režii Inge Švandové – Koutecké. Kostýmy F. Veselého a scéna J. Brehmse v souladu s tehdejšími operními konvencemi plně respektovaly svět starověkého Egypta. Za půlstoletí se však inscenační tradice této „velkolepé“ opery proměnila, stejně jako se proměnil divadelní jazyk.

Alexandr Beň, Gabriela Kopperová / foto Michal Siroň

„Aida dnes musí k současnému diváku mluvit nikoli jako kašírovaný starověk s pyramidami v pozadí a pozlacenými ‚faraónskými‘ kostýmy. Nová inscenace Aidy, jejíž režie se ujal Michal Lang, vychází ve své podstatě z principů moderně pojatého antického dramatu. Ty nám říkají, že danému osudu nemůže člověk uniknout. Aida je v základě nadčasové hudební drama. Jeho podstata nespočívá v epické popisnosti, ale ve zřetelném konfliktu lidské touhy po štěstí a osudovosti, která od věků stojí nad člověkem. A nezáleží přitom na době, ani na postavení aktérů, jimž se podobný příběh děje stále znovu a znovu. Byť dnes viděno s ironickým podtextem. To je základní pilíř inscenačního pojetí Aidy bez pseudohistorického kašírovaného mauzolea“, uvedl dramaturg František Řihout.

Gabriela Kopperová, Paolo Lardizzone / foto Michal Siroň

Pěvecké obsazení Aidy je už tradičně mezinárodní. V úloze Radama debutuje na prknech JD italský tenorista Paolo Lardizzone a jako velekněz Ramfis basista Národního divadla v Praze Roman Vocel. V dalších postavách se objeví pěvci v Českých Budějovicích dostatečně známí a oblíbení v čele s oběma Aidami – Janou Šrejmou Kačírkovou a Gabrielou Kopperovou.

Alžběta Vomáčková, baletní soubor JD / foto Michal Siroň

Premiéra 7. 5. 2015 v 19 h v DK Metropol, II. premiéra 8. 5. 2015 v 17 h v DK Metropol. Rezervace vstupenek ZDE.

Světlana Mládková, Alžběta Vomáčková / foto Michal Siroň

© 2002 - 2019 Marten & Louis, spol. s.r.o., www.marten-louis.cz // design - www.designatelier.cz
Připomínky a návrhy zasílejte na czech@marten-louis.cz.
Všechna práva vyhrazena, Jihočeské divadlo, příspěvková organizace
Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice
Zásady ochrany osobních údajů