Její pastorkyňa

Leoš Janáček

hudební drama premiéra: 19. 1. 2018
Tweetněte nás!

Rok 1918 je milníkem novodobé české samostatnosti a je více než symbolické, že právě na počátku tohoto roku se na světově významné vídeňské scéně objevilo dílo české provenience, jež se záhy ukázalo být přelomovým dílem operní tvorby vůbec, a sice Její pastorkyňa. Leoši Janáčkovi se tak až po šedesátce otevřela cesta do světa a svůj celoživotní zápas o moderní operu mohl korunovat svými vrcholnými opusy. Její pastorkyňa však měla k úspěchu trnitou cestu a její autor musel snést mnoho nepochopení a poučování. Dnes se řadí Leoš Janáček k největším operním géniům a jeho opery jsou na repertoáru operních domů po celém světě. Janáček ve své tvorbě doslova knokautuje tehdejší, a vlastně i do dnešní doby částečně přežívající, operní zvyklosti svým tvrdošíjným dramatismem jdoucím až na dřeň emocí, pravdy, a podstaty lidského bytí. Bez příkras, ale s o to větší naléhavostí. A tak i na moravském venkově se může odehrávat světové operní drama zpívané jako jedno z prvních vůbec v próze! Příběh zamilované Jenůfky se dotýká podstaty vztahů, lásky partnerské i mateřské. Kde je hranice, za niž ani z lásky nelze zajít, a jak moc lze z lásky ublížit? V inscenaci osvědčeného tandemu dirigenta Maria De Rose a režiséra Tomáše Studeného se můžete těšit i na vynikající obsazení všech rolí.

Dokumenty
Tisková zpráva
Plakát k představení
Foto Honza Sakař, grafický design Marek Vácha
Z médií
Hudební rozhledy
TV Jéčko
Rozhlas.cz
28. 1. 2018
Zakulturou.cz
24. 1. 2018
Rozhlas.cz
22. 1. 2018 / 38 minuta
Rozhlas.cz
23. 1. 2018
Divadelni-noviny.cz
22.1.2018
Operaplus.cz
21. 1. 2018
idnes.cz
21. 1. 2018
MF dnes
19. 1. 2018
Právo
18. 1. 2018
Divadlo.cz
18. 1. 2018
Deník
17. 1. 2017
TV Jéčko
16. 1. 2018 / 3:50
Týden.cz
17. 1. 2017
Novinky.cz
15. 1. 2018
Blesk.cz
16. 1. 2017
Operaplus.cz
13. 1. 2018
MF dnes
13. 1. 2018
TV Jéčko
13. 1. 2018
Literární noviny
leden 2017
Rozhlas.cz
23. 12. 2017
Jihoceskatelevize.cz
27. 11. 2017
 
Hudební nastudování Mario De Rose
Scéna a kostýmy David Janošek
Choreografie Hana Achilles
Světelný design Petr Baštýř, Jan Hořejší
Režijní spolupráce Marek Mokoš
Sbormistr Martin Veselý
Hudební příprava Mikoláš Troup
Představení řídí Michaela Freudenschussová
Asistentka režie a nápověda Barbora Šanderová

 
Délka / 3 hod. 15 min.
Středa
31. 10. 2018
19:00 DK Metropol České Budějovice obsazení rezervovat
Více...
Z vašich ohlasů
Přidejte svůj ohlas

Její pastorkyňa, 19. 3. 2018

  Eliška je skvela!
Judita Hessova

Její pastorkyňa, 12. 3. 2018

Krásné představení. Děkuji všem.
Věra Pakandlová

Její pastorkyňa, 12. 2. 2018

Představení je skvělé po VŠECH stránkách, takže se, prosím, výše (nebo níže  /nevím, v jakém pořadí se naše glosy objeví/) uvedenou slovní ekvilibristikou PhDr. K. Dichtla nenechte zastrašit.
Olga Reichlová

Její pastorkyňa, 26. 1. 2018

Janáčkova shora reflektovaná operní freska se zajisté stává jednírn z nejoriginálnějších artefaktů operní literatury 1. poloviny 20. století. To dokazuje i jihočeský operní soubor při reflexi představení v úkaze fenomenálního nastudování tohoto dramatického opusu s notnou dávkou citové exprese, hloubky a dramatické koncentrovanosti. Stylově okázale a vybroušeně působí především jímavá gesta instrumentálně ztvárněných expresivních rytmicky úsečných figur, či poddajná rubata instrumentálního partu. Dirigentův přístup k ínterpretaci vsází na perfektní ztvárnění dramaticky výbojných rytmicko melodických figurací, cit pro dokonalé vyvažování expresivní a impresivní složky, energičnost bohatých akcentací, dokonale přesnou rytmickou gestigulaci i okázalost dynamicky kontrastních odstínů. Kultivovaně vyznívají i neotřelé gradační úseky v expresivně exponujících scénách s notnou dávkou brilantnosti, švihu a energičnosti. Vokální projev jednotlivých protagonistů působí dojmem uchvacující čistoty dokonalého přednesu. Především ostře akcentované forsírované finesy ve staccatových pulsacích osminových a šestnáctinových notových hodnot vyzařují v dokonale procítěných kreacích s notnou dávkou impulsivity a citové egocentričnosti. Dokonale sladěné hlasové rejstříky v ansámblových partiích působí dojmem stylové okázalosti. Ocenit lze především intonační čistotu vroucího sotto voce Kostelničky ve výstupech ve 2. jednání i působivé mezza di voce Jenůfy v Modlitbě téhož dějství. Sytý témbr s průzračnou rezonancí hlavového rejstříku vyznívá v neopakovatelných kreacích Števy i Lacy, jakož i naprosto dokonalá znělost sforzat Jenůfiných sólových výstupů. Na funkčnosti nabývá dokonalá koordinace jednotlivých vokalních a instrumentálních výstupů. Kultivovaná vokalizace jednotlivých protagonistů dějové linie uchvacuje především interpretační procítěností a dokonalostí. Stylově vyznívají i flažoletové finesy ve smyčcích, či plasticky ztvárněná a jemně vybroušená pastosa dechových nástrojů, především sólového hoboje. Přesvědčivě působí i artikulace sboru s expresivně vytvarovanými nuancemi citové spontánnosti, odevzdanosti s výbojnou efektivní gestikulací. Korpulentně vyzařují též instrumentální subita s gestem rytmicky strhující impulsivity, jakož i impetuóza bicích nástrojů s drastickou vyhroceností. Křišťálově průzračné subtilní harfové arpeggio současně dotvaří kolorit bohaté zvukové prozářenosti a kompatibility. Poukázat lze dále na impozantní pasáže sólových houslí v meditativních pózách lyrické přemítavosti. Průbojnost, graciéznost a temperament provází i nefolklorně koncipovanou stylistiku tutti profilací v 1. jednání kompozice. Nápěvek mluvy je tak v pojetí precizního nastudování zvýrazněn v diametru excelentního přednesu jako funkční rituál každodenní reality s expresí a vyhraněnou individualizací. Gesto exprese lidské řeči je v případě sólového vokálního přednesu transformováno v úkaz autenticity a citové vypjatosti s naprosto přesnou interpretací. Janáčkova naprosto osobitá hudební dikce je tak v inscenaci prezerrtována na půdorysu excentričnosti a dynamičnosti struktury s úchvatnými proporcemi stylové čistoty a vyváženosti. Pichlavá staccatizace smyčců současně potencionalizuje dramatickou vznětlivost s dokonale vybroušenými figurami v patetičnosti a gradační tematické okázalosti. Jemně zakulacené vokály sólovýclr partů v lyrických proporcích dotvářejí aspekt působivé legátizace a neobyčejně zvukově zabarvené sonorizace. A opět scénu ovládá vlna nekonečnýclr dramaticky výbojných expresí v horizontu strhujícího emočního diváckého dojetí! Režijní pojetí inscenace vsází především na ztvárnění dramatické okázalosti, ale i sérii působivých lyrismů protkaných excelencí lyrické něhy, či kontrastně dramatickou rafinovaností. Účelově působí i stavba scény ve vyobrazeni rustikality venkovského prostředí s naturistickým leskem i světelnou prozářeností. Janáčkův expresivní naturalismus kompozice je tak představován uchvacující silou dramatické průbojnosti a neopakovatelnosti. Nastudování díla tak v pojetí jihočeské operní scény představuje vrchol interpretační dokonalosti a zajisté se stává hlubokým uměleckým zážitkem s oceněním originální stylové interpretace s efektivní dramatickou exhibicí!
PhDr. Karel Dichtl, hostující vysokoškolský pedagog


Přidejte svůj ohlas

Vážení návštěvníci webových stránek Jihočeského divadla, upozorňujeme, že anonymní ohlasy a ohlasy obsahující vulgarismy nebudou na našich stránkách zveřejňovány!

Vaše jméno    kontakt


Kontrola proti robotům: Součet 109 + 17 je:

Tímto, v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů, v platném znění, prohlašuji, že mi je alespoň 16 let a uděluji tak svůj souhlas se zpracováním uvedených údajů příspěvkové organizaci Jihočeské divadlo, se sídlem Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice, IČO: 00073482, za účelem zveřejnění vašeho ohlasu. Upozorňujeme, že anonymní ohlasy a ohlasy obsahující vulgarismy nebudou na našich stránkách zveřejňovány! Osobní údaje bude správce zpracovávat manuálně i automaticky přímo prostřednictvím svých zaměstnanců a dále prostřednictvím společnosti Marten & Louis, spol. s.r.o., IČO: 26016168, se sídlem Kostelní 942/46, České Budějovice. Osobní údaje předané tímto způsobem budou uloženy v databázi Jihočeského divadla maximálně po dobu 10 let od vložení a mohou být libovolně upravovány či smazány manuálně i automaticky, online či přes zaměstnance společnosti.  Odvolání souhlasu se zveřejněním či zpracováním poskytnutých dat lze online v této servisní sekci či e-mailem na osobniudaje@jihoceskedivadlo.cz.  V případě podezření na neoprávněné použití Vámi poskytnutých údajů máte právo předat podnět k šetření Úřadu pro ochranu osobních údajů. Více informací zde.

© 2002 - 2018 Marten & Louis, spol. s.r.o., www.marten-louis.cz // design - www.designatelier.cz
Připomínky a návrhy zasílejte na czech@marten-louis.cz.
Všechna práva vyhrazena, Jihočeské divadlo, příspěvková organizace
Dr. Stejskala 19, 370 47 České Budějovice
Zásady ochrany osobních údajů